ÖVNING | KAMERAN
Allt detta har vi gått igenom och jobbat med tidigare, men man behöver repetera det man lär sig för att att kunskaperna ska fastna ordentligt.
Inom en och samma deluppgift fotograferar du samma motiv för att enklare kunna jämföra effekten av de olika inställningarna. Du får gärna byta motiv när du går vidare till nästa deluppgift.
I den här uppgiften har jag lagt ihop uppgiften och inlämningen för att det ska bli överskådligare. Skriv-delen gör du i samband med att du lägger upp bilderna på fotobloggen (eller lämnar in dem om ni inte arbetar med fotoblogg).
Du kan kontrollera vilka inställningar du använde i efterhand. Ett sätt är att öppna bilden i Photoshop och gå till menyn Arkiv > Filinformation > Kameradata. Slutartid, bländare och iso finns på raden Exponering.
Nu ...
Repetera detta innan du gör uppgiften:
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder kameran med visst handlag och ställer med viss säkerhet in den på lämpligt sätt utifrån olika fotograferingssituationer. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder kameran med gott handlag och ställer in den på lämpligt sätt utifrån olika fotograferingssituationer. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder kameran med mycket gott handlag och ställer med säkerhetin den på lämpligt sätt utifrån olika fotograferingssituationer. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Fotobloggen | ||
Du skriver vilka inställningar du använt. Du renonerar översiktligt kring resultatet och vad du kunnat göra för att nå ett bättre resultat. |
Du skriver vilka inställningar du använt. Du renonerar utförligt kring resultatet och vad du kunnat göra för att nå ett bättre resultat. |
Du skriver vilka inställningar du använt. Du renonerar utförligt och nyanserat kring resultatet och vad du kunnat göra för att nå ett bättre resultat. |