Bia Rask Fotokurs

BILDEN

RÖRELSE

Kontrast mellan skarpt och oskarpt i en bild kan skapa en känsla av rörelse. Huvudmotivet kan vara skarpt och bakgrunden suddig eller tvärtom. Ofta blir effekten riktigt tydlig om bara en del av huvudmotivet är suddigt, till exempel en arm som rör sig. När rörelse används för att berätta i bilden brukar man välja att ställa in exponeringen manuellt eller med slutarprioriterad halvautomatik (se slutare).

 


Frysa rörelser

En riktigt kort exponeringstid gör att rörelser blir frusna. En människa som hoppar blir hängande i luften. Hur kort tid man måste ha för att bilden ska upplevas som frusen beror på hur fort motivet rör sig över bilden. Den här bilden är tagen med 1/200 sekund. Ännu kortare exponeringstid kan behövas för att frysa bilden. Det är många parametrar som spelar roll: motivets hastighet, avstånd från kameran och vinkel mot kameran och vilket objektiv du valt. Prova dig fram med olika tider och studera resultatet!

Kort slutartid fryser bilden

Upp

 


Rörelseoskärpa

En lång slutartid gör att motiv som rör sig blir oskarpa. Rörelseoskärpa ger liv och rörelse åt en bild. Fotar du vatten på lång tid kommer det att se mjukt ut. Bilden här är fotad med exponeringstiden 1/4 sekund.

Även om man inte väljer så långa tider kan man få rörelse i bilden. Om motivet hinner röra sig lite så det blir viss oskärpa ger även det en känsla av rörelse.

Lång slutartid ger rörelseoskärpa

Upp

 


Följning (panorering)

Om man följer huvudmotivets rörelse blir det (någorlunda) skarpt medan bakgrunden blir suddig men med en viss riktning i mönstret. Det ger verkligen fart i bilden! Det är inte den enklaste tekniken att lyckas med så man brukar få göra många försök, men det är det värt för när bilden lyckas blir den riktigt spännande. Det är lättare att lyckas med en bil som rör sig i en rak bana än med ett djur eller en människa vars oregelbundna rörelser är svårare att följa.

Ställ in kameran på en relativt lång exponeringstid, ofta använder man 1/30 eller 1/60 sekund. Prova dig fram! Följ huvudmotivet med kameran och försök hålla det på samma ställa i sökaren hela tiden. Följ motivet ett tag innan du trycker av och fortsätt en bit till efter att exponeringen är klar. Då är chansen att det blir bra större. Det brukar också vara lättare få till följningen snyggt om du inte står alltför nära. Undvik vidvinkel. Backa i stället en bit och zooma in.

Rådjuret blev inte skarpt och av naturliga skäl fick jag bara en chans att ta bilden. Det är inte säkert att fler chanser hade hjälpt, då djur och människor är svåra att fota med följning. Trots oskärpan anser jag att bilden fungerar då bakgrunden är betydligt oskarpare än rådjuret och de suddiga benen visar hur enormt fort det går. Bilden berättar något.

Genom att följa ett rörligt motiv får man oskärpa i bakgrunden och mycket rörelser i bilden som helhet

Upp

 


Skaknings-
oskärpa

Skakningsoskärpa är vanligen oönskat och beror på att man valt en längre exponeringstid än man klarar av att hålla kameran stilla. Välj en kortare exponeringstid eller använd stativ om du vill undvika detta. Men skakningsoskärpa kan även vara ett kreativt verktyg för att uppnå speciella effekter. I exempelbilden har jag rört kameran åt sidan för att få spår av ljuset.

Skakningsoskärpa är oftast ett misstag men kan också användas för kreativa effekter

Upp

 


 
 

Förslag på övningar