ÖVNING | KAMERAN/KOMPOSITION
Skärpedjup är mycket viktigt att ha kontroll över när man fotograferar. Det kan användas för att styra fokus dit man vill. Det kan användas för att hindra bakgrunden från att ta uppmärksamhet från huvudmotivet. Ett kort skärpedjup kan göra att en rörig bakgrund blir en vackert melerad fond. Och när båda för- och bakgrund är viktigt måste man veta hur man får allt skarpt.
Fotografisk bild 1: Syftet med uppgiften är dels att du ska lära dig kamerans inställningar och dels att träna att arbeta med skärpedjup som ett estetiskt uttrycksmedel.
Fotografisk bild 2: I Foto 2 ska du redan kunna välja kamerainställningar för att uppnå önskat skärpedjup. Syftet med uppgiften i denna kurs är att träna på att arbeta med skärpedjup som ett estetiskt uttrycksmedel. Större vikt läggs vid att hitta motiv där de olika effekterna fyller en funktion.
Arbeta i bländarstyrd halvautomatik eller helt manuellt. Välj två motiv med relativt långt avstånd mellan varandra. Det kan till exempel vara två kompisar som ställer sig på lämpligt avstånd från varandra, två träd eller två cyklar du placerar ut. Det viktiga är att de står en bra bit från varandra och att den närmaste står nära dig. Båda vännerna/objekten ska synas på bilderna. Självklart ska du tänka på kompositionen också så att bilderna blir fina.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder.
Skriv gärna ner vad du ska göra, så du kan påminna dig under tiden du är ute och fotograferar.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar med visst handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar med gott handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar med mycket gott handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. |
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar översiktligt skilladerna mellan dem. Du motiverar översiktlig de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra. |
Du redogör utförligt för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar utförligt skilladerna mellan dem. Du motiverar utförligt de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra. |
Du redogör utförligt och nyanserat för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar utförligt och nyanserat skilladerna mellan dem. Du motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra. |