ÖVNING | KAMERAN
Jag älskar fotopromenader. Det kan vara en kortare promenad i närområdet eller en längre utflykt med te-termos och mackor. Det viktiga är att få med kameran och ett öppet sinne och bege sig ut för att upptäcka.
Fotografisk bild 1: Syftet med denna uppgift är dels att börja lära känna kameran och dels att öva bildseendet, men framför allt ska du ha roligt och upptäcka fotoglädjen. Uppgiften är tänkt som en introduktionsuppgift, och är fotografering nytt för dig kan du fotografera i autoläge och koncentera dig på att hitta fina motiv.
Fotografisk bild 2-4: Uppgiften går även bra att göra om du är van att fotografera, men då höjer du utmaningen och arbetar med större medvetenhet kring komposition, ljus, färg, kontrast och att förmedla känslor, tankar och idéer. Välj programläge och kamerainstälningar utifrån dina tankar med bilderna.
Ta en promenad med kameran som sällskap. Fotografera flitigt! Gör varje deluppgift flera gånger och välj i efterhand ut den bild du är mest nöjd med för respektive deluppgift.
Nu ska du ha fotat 12 olika typer av bilder.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska gå på fotopromenad.
Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett visst handlag. Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. | Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett gott handlag. Bilderna är av god teknisk kvalitet. | Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett mycket gott handlag. Bilderna är av jämn och god teknisk kvalitet. |
Estetik | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Redovisning | ||
Du redovisar dina 12 bilder och skriver lite om dina tankar och val kring respektive bild. | Du redovisar dina 12 bilder och skriver utförligt om dina tankar och val kring respektive bild. | Du redovisar dina 12 bilder och skriver utförligt och nyanserat om dina tankar och val kring respektive bild. Du diskuterar utförligt och nyanserat hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |