ÖVNING | BILDFILER
Du ska kunna redogöra för olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.
Gör en sammanställning över bildformaten och programvarorna som anges nedan. Börja skriva in det du redan vet. Sedan googlar du för att ta reda på mer, men du måste skriva med egna ord och får inte använda copy-paste. Den information du hämtar från internet måste förses med källor.
Berätta om respektive bildformat/programvara. Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar/begränsningar har formatet/programmet?
Uppgiften lämnas in på Classroom.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Du redogör översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. |
Du redogör utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. |
Du redogör utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar. |