ÖVNING | BILDFILER
En bild kan se olika ut beroende på vilken digital färgrymd som används. Du ska få lära dig om några vanliga färgrymder och hur man väljer vilken som ska användas.
Formulera det du skriver så att man inte behöver läsa frågorna för att förstå texten.
Skriv med egna ord! Inget klipp och klistrande alltså. Ange källor!
Uppgiften lämnas in på Classroom.
Läs detta innan du gör uppgiften:
Sök på internet om du vill fördjupa dig mer.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Du redogör översiktligt för några olika färgrymder samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger du exempel på några situationer där färgrymden har betydelse. |
Du redogör utförligt för några olika färgrymder samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger du exempel på några situationer där färgrymden har betydelse. |
Du redogör utförligt och nyanserat för några olika färgrymder samt för deras möjligheter och begränsningar. I redogörelsen ger du exempel på några situationer där färgrymden har betydelse. |