ÖVNING | KOMPOSITION
Linjer är effektfulla. De styr i hög grad hur vi ser på bilder och hur vi upplever dem. Den här uppgiften gör du för att öka ditt medvetande om linjespelet i motiven.
Du ska fota bilder där vertikala, horisontella, diagonala och böjda linjer (tänkta eller "verkliga") är en bärande del av kompositionen. Bilderna ska vara estetiskt tilltalande. Du fotar alltså inte linjer utan fina motiv där linjer är en bidragande faktor till att bilden blir effektfull. Fota i manuellt eller halvautomatiskt läge och i rawformat.
Välj ut din bästa bild för respektive punkt i listan ovan. Redigera dessa.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Skriv gärna en lista med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med visst handlag. När du samråder med läraren bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.När du samråder med läraren bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.När du samråder med läraren bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. |
Du använder med viss säkerhet komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för ditt arbete och resultat. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktligt hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt för ditt arbete och resultat. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt och nyanserat för ditt arbete och resultat. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |