Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | MOTIV

KÄNSLOR PÅ BILD

(Uppgift av Markus Porsklev)

Hur fångas känslor på bild? En av de största utmaningarna som vi möter som fotografer är förmågan att fånga känslor i våra bilder. En av svårigheterna är att fånga en känsla i en persons ansiktsuttryck och kroppsspråk. Det gäller framför allt att hitta rätt ögonblick när känslan finns, och att få detta att sammanfalla med att du som fotograf har kameran beredd är inte alldeles lätt. En annan väg att gå är att låta modellen "spela" en känsla, och då ligger utmaningen istället i att få känslan att kännas genuin och äkta och inte överdriven. MEN, det finns fler sätt att fånga känslor på bild; Stämningen i en bild kan också ge en känsla, du måste inte alltid utgå från att känslan sitter i modellens ansiktsuttryck eller kroppsspråk. Ett speciellt ljus, en särskild bakgrund eller andra saker som du tar med i din bildkomposition kan också förmedla känslor i dina bilder. I den här uppgiften får du chansen att öva dig i att fånga olika typer av känslor på bild.

 


Uppgift

Denna uppgift består av tre delar. A-delen "ansiktsuttryck" gör du första passet före rasten och B-delen "kroppsspråk" efter rasten. Veckan efter gör du C-delen "stämning i komposition/miljö".

Du väljer ut 3 bilder till varje deluppgift och redigerar dem med hjälp av photoshop. Fokus i redigeringen ska ligga på att framhäva känslorna och stämningen i bilderna utan att överdriva.

A. Ansiktsuttryck

Du ska fånga minst 3 olika känslor i en modells ansiktsuttryck. Du kan antingen arrangera bilden och låta modellen "spela" känslan, eller försöka fånga äkta känslouttryck i ögonblicket.

Självklart fotar du många fler bilder, och inför redigeringen väljer du ut tre bra bilder med olika känslor. Och lika självklart ska bilden vara bra, tekniskt och estetiskt.

B. Kroppsspråk

Du ska fånga minst 3 olika känslouttryck som visas genom modellens kroppsspråk. Arrangera, eller försök hitta genuina känslouttryck.

Självklart fotar du många fler bilder, och inför redigeringen väljer du ut tre bra bilder med olika budskap. Och lika självklart ska bilden vara bra, tekniskt och estetiskt.

C. Stämning i miljö/komposition

Du ska fånga minst 3 olika stämningar genom att fotografera i olika miljöer. Här är komposition och val av plats viktigt! Det är inte ett måste att ha med en modell i bild på den här uppgiften.

Självklart fotar du många fler bilder, och inför redigeringen väljer du ut tre bra bilder med olika stämning. Och lika självklart ska bilden vara bra, tekniskt och estetiskt.

 

Inlämning & redovisning

Publicera bilderna på din fotoblogg och skriv kommentarer till varje enskild bild. Berätta om bilden och arbetet med att skapa den. Lägg särskild vikt på det som anges i rubriken till respektive deluppgift.

  1. Publicera bilderna på din fotoblogg.
  2. Skriv om varje enskild bild. Berätta om bilden och arbetet med att skapa den. Lägg särskild vikt på det som anges i rubriken till respektive deluppgift. Använd gärna semiotiska begrepp där det är relevant. Se bedömningsmatrisen.
  3. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs denna artikel:

Repetera detta vid behov:

 

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.
  • 5. Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. [...] Förmåga att använda områdets begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.
  • [...] Begrepp inom området, till exempel bildsemiotik och kommunikationsteori.

Fotografisk bild 2

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.

Fotografisk bild 3

  • Metoder för att utveckla kommunikationsförmåga och ett personligt bildspråk.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma de efterfrågade effekterna. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet.

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma de efterfrågade effekterna. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma de efterfrågade effekterna. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för bilden och arbetet med att skapa den. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå den efterfrågade effekten och kvaliteten. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar och budskap.

Du redogör utförligt för bilden och arbetet med att skapa den. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå den efterfrågade effekten och kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för bilden och arbetet med att skapa den. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå den efterfrågade effekten och kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar och budskap.

Upp