KAMERAN
Att en blixt kan behövas när det är mörkt, är inte konstigt, men den kan också användas när det är ljust för att lätta upp skuggor.
Många kameror har en inbyggd blixt. Dessutom brukar det finnas en blixtsko där man kan fästa en extern blixt. En tredje variant är att sätta en sändare eller en kabel som styr studioblixtar, men det tar vi inte upp här.
Inbyggda blixtar har fördelen att de alltid är med. Nackdelarna är att blixten är relativt svag, inte går att rikta och att den sitter så nära objektivet att ögonen riskerar att bli röda. För att aktivera den inbyggda blixten trycker du på blixtknappen. Leta en liten knapp med en blixtsymbol eller läs bruksanvisningen för din kamera. På många kameror fungerar det inte i helautomatiskt läge.
Externa blixtar är oftast starkare. Blixtens ledtal talar om hur stark den är. Ju högre ledtal, desto starkare är blixten. Ytterligare en fördel är att externa blixtar ofta går att rikta. Riktar du blixten mot taket eller väggen och låter det reflekteras mot ditt motiv ger det en mjukare effekt än en direkt blixt gör. Du måste dock tänka på att takets eller väggens färg också reflekteras mot motivet. Som tur var är många tak vita.
Hur mycket ljus blixten behöver ge ifrån sig varierar utifrån flera olika variabler, bland annat avståndet till motivet, isotalet och vilken bländare som används. Att räkna ut det manuellt är inte det lättaste, men det finns automatik. Se till att den blixt du köper är kompatibel med kameran så att automatiken går att använda! Hur du gör med just din blixt får du läsa i bruksanvisningen.
Blixtljuset avtar snabbt. Om du fördubblar avståndet mellan blixten och motivet fyrdubblas ytan som blir belyst och därmed blir bara motivet belyst med 25 procent av ljuset.
Precis som det är risk att inte blixtens ljus når fram om det är lite större avstånd till ditt motiv, finns det en risk att blixten blir för kraftig om ditt motiv är nära kameran. Ta reda på hur du justerar effekten på din kamera! Det kan finnas en liten symbol på skärmen som du ska klicka dig fram till eller möjligheter att justera styrkan i menyn. (Exempel: Knappen Meny > Blixtstyrning > Set > Funktionsinst. inbyggd blixt > Set exp.komp.)
Om blixten inte når ända ut till kanterna måste du antingen sprida ljuset på något sätt (reflektera det mot tak eller vägg eller sätta en vidvinkelskiva på blixthuvudet) eller byta till ett objektiv med längre brännvidd.
"Använd inte blixt, bilderna blir så platta" får man ofta höra. Risken finns förvisso, men ibland gör blixten underverk för en bild. Ett sådant exempel är när man fotar en modell i motljus. Den ljusa bakgrunden gör att ansiktet har tendens att bli alldeles för mörkt. Blixten gör störst verkan närmast, så om man låter kameran skicka iväg en blixt ljusar den upp modellens ansikte medan bakgrunden påverkas betydligt mindre.
Där du hittar inställningarna för blixtens styrka finns det förmodligen också möjlighet att styra när blixten ska avfyras, synk på första eller andra ridån. Den vanliga inställningen är att kameran blixtrar på första ridån, men vill man ha liv och rörelse i bilden kan andra ridån ge riktigt läckra effekter. Först står slutaren öppen en stund som om du fotat utan blixt. Under tiden hinner bakgrunden registreras och rörliga objekt får en suddig effekt. Sist slänger kameran iväg en blixt och fryser det som ligger inom räckhåll. Det blir en mix av suddig bild med mycket rörelse och frysta detajer.
Fotograferar du när det är halvmörkt ute är det ofta riktigt fint att låta blixten synka på andra ridån. Då hinner himlen eller miljön i bakgrunden få lite färg innan du smäller av blixten på förgrunden. Annars riskerar allt bakom huvudmotivet att bli svart.
Om blixten sitter nära objektivet finns det risk att blixten lyser upp ögonbottnarna, vilket gör att ögonen ser röda ut. För att minska risken kan man använda en extern blixt som kommer längre från objektivet.
Har bilden fått röda ögon går det ofta lätt att ta bort effekten i Photoshop. Välj röda ögon-verktyget (ett öga och ett plus). Ser du det inte, leta ett plåster eller en lagningslapp och håll muspekaren över det verktyget en stund tills alternativen dyker upp. Dra sedan med muspekaren över ögat och se hur det röda försvinner.
Arbetar du i Camera Raw är det lika enkelt. Välj röda ögon-verkyget och dra över ögat. Programmet kommer att identifiera pupillen och ta bort det röda. (Det finns några reglage du kan prova justera om du inte blir nöjd.)