Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KAMERAN/KOMPOSITION

SKÄRPEDJUP

Skärpedjup är mycket viktigt att ha kontroll över när man fotograferar. Det kan användas för att styra fokus dit man vill. Det kan användas för att hindra bakgrunden från att ta uppmärksamhet från huvudmotivet. Ett kort skärpedjup kan göra att en rörig bakgrund blir en vackert melerad fond. Och när båda för- och bakgrund är viktigt måste man veta hur man får allt skarpt.

Fotografisk bild 1: Syftet med uppgiften är dels att du ska lära dig kamerans inställningar och dels att träna att arbeta med skärpedjup som ett estetiskt uttrycksmedel.

Fotografisk bild 2: I Foto 2 ska du redan kunna välja kamerainställningar för att uppnå önskat skärpedjup. Syftet med uppgiften i denna kurs är att träna på att arbeta med skärpedjup som ett estetiskt uttrycksmedel. Större vikt läggs vid att hitta motiv där de olika effekterna fyller en funktion.

 


Uppgift

Arbeta i bländarstyrd halvautomatik eller helt manuellt. Välj två motiv med relativt långt avstånd mellan varandra. Det kan till exempel vara två kompisar som ställer sig på lämpligt avstånd från varandra, två träd eller två cyklar du placerar ut. Det viktiga är att de står en bra bit från varandra och att den närmaste står nära dig. Båda vännerna/objekten ska synas på bilderna. Självklart ska du tänka på kompositionen också så att bilderna blir fina.

  1. Välj bländarprioriterad halvautomatik eller ställ in kameran för att arbeta helt manuellt.
  2. Fotografera gärna i raw, då det ger större möjligheter vid redigeringen.
  3. Välj två motiv och placera den ena nära kameran och den andra långt bort. Motiven kan vara två kompisar eller två föremål. Det fungerar även att arbeta med sådant som redan finns på fotoplatsen, till exempel två träd. Båda måste synas på bilden.
    Skiss som visar hur motiven ska placeras
  4. Ta en titt i sökaren. Blir bilden ännu bättre om du placerar om dina motiv eller rör dig och kameran i sidled eller höjdled? Leta den bästa kompositionen!
  5. Ta bilder med den största bländaren.
  6. Ta bilder med den minsta bländaren.
  7. Välj ut den bästa bilden med stor bländare och den bästa med liten bländare.
  8. Öppna bilderna i ett redigeringsprogram och fixa till bilderna så de blir riktigt bra.

 

Inlämning & redovisning

  1. Lägg upp de 2 färdiga bilderna på din fotoblogg (eller lämna in om ni redovisar på det sättet i din grupp).
  2. Skriv om varje bild. Några saker du kan fundera kring är:
    • Vilka inställningar har du använt?
    • Vad gav de för resultat?
    • Hur tänkte du kring komposition?
    • Fick du de resultat du planerade för? Varför/varför inte?
    • Vad har du lärt dig?
  3. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder.

Skriv gärna ner vad du ska göra, så du kan påminna dig under tiden du är ute och fotograferar.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du fotograferar med visst handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar med gott handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar med mycket gott handlag två bilder där olika bländarinställningar ger tydligt olika skärpedjup. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar översiktligt skilladerna mellan dem. Du motiverar översiktlig de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra.

Du redogör utförligt för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar utförligt skilladerna mellan dem. Du motiverar utförligt de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra.

Du redogör utförligt och nyanserat för hur bländarvalet påverkar bildens skärpedjup och kommenterar utförligt och nyanserat skilladerna mellan dem. Du motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort för att bilderna skulle blir bra.

Upp