Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | MOTIV

GROD- OCH FÅGELPERSPEKTIV

Flicka i fågelperspektiv

 

Grod- och fågelperspektiv kan användas av flera skäl. En människa fotad underifrån kan upplevas mäktig, och tvärtom kan den som fotograferas lite uppifrån upplevas underlägsen. Men perspektiven kan också användas av konstnärliga skäl. En stökig bakgrund kanske kan elimineras genom att fota upp mot himlen eller ner mot marken. Och vänder du blicken mot himlen är chansen god att du ser konstverk bildade av träd och grenar.

 


Uppgift

Uppgiften består av två delar, A) maktspråk och B) konstnärlighet utifrån kameravinkel. Självklart ska du sträva efter att få dina bilder så bra som möjligt även ur andra aspekter.

 

A. Maktspråk i porträtt

Fota människor och använd olika perspektiv för att kommunicera olika budskap.

  1. Grodperspektiv. Fota underifrån, mycket eller lite avgör du själv, så att din modell upplevs extra mäktig.
  2. Fågelperspektiv. Fota uppifrån för att försöka få din modell att upplevas underlägsen.
  3. Normalperspektiv. Skapa även ett porträtt i normalperspektiv. Det åstadkommer du genom att ha kameran i modellens ögonhöjd.

 

B. Grod- och fågelperspektiv som konstnärliga verktyg

Du ska även fota bilder där syftet är att skapa konstnärliga bilder. Det kan vara estetiskt tilltalande porträtt, men det kan lika gärna vara naturbilder.

  1. Grodperspektiv. Här kan du tänka på två sätt. Antingen vänder du blicken upp mot himlen och tittar efter vackra träd, grenar och annat som utgör vackra motiv, eller så kryper du ihop så att du kan fota låga motiv underifrån. Det kan till exempel vara en blomma som du fotar liggande på marken med himlen som bakgrund.
  2. Fågelperspektiv. Titta neråt. Vad ser du för vackert? Självklat kan du ta några steg upp i en trappa eller på annat sätt förflytta dig uppåt om du vill, men var försiktig så du inte ramlar. Se också till att ha kameraremmen om halsen så du inte tappar kameran när du fotograferar.

Välj ut den bästa bilden för varje delupptift, totalt 5 bilder, och redigera dessa.

 

Inlämning & redovisning

  1. Lägg upp dina 5 redigerade bilder på fotobloggen (eller lämna in om ni inte arbetar med fotoblogg).
  2. Skriv om varje bild. Fokusera särskilt på hur du har arbetat med perspektivet. Hur påverkar det hur bilden förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap? Vilken betydels har kameranvinkeln för det estetiska och konstnärliga uttrycket i bilden? Du kan också skriva om hur du tänkt kring komposition, ljus, fotografisk teknik eller andra val du gjorde när du fotograferade och redigerade bilden.
  3. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.

Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.
  • 5. Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. Kunskaper om bildpublicering för olika syften och genom olika kanaler. Förmåga att använda områdets begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du fotograferar med olika kameravinklar och använder delar av den tekniska utrustningen med visst handlag. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar med olika kameravinklar och använder en tekniska utrustningen med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar med olika kameravinklar och använder en tekniska utrustningen med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet.

Du använder med viss säkerhet kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Fokusera särskilt på hur du har arbetat med perspektivet. Hur påverkar det hur bilden förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap? Vilken betydels har kameranvinkeln för det estetiska och konstnärliga uttrycket i bilden?

Upp