ÖVNING | MOTIV
Grod- och fågelperspektiv kan användas av flera skäl. En människa fotad underifrån kan upplevas mäktig, och tvärtom kan den som fotograferas lite uppifrån upplevas underlägsen. Men perspektiven kan också användas av konstnärliga skäl. En stökig bakgrund kanske kan elimineras genom att fota upp mot himlen eller ner mot marken. Och vänder du blicken mot himlen är chansen god att du ser konstverk bildade av träd och grenar.
Uppgiften består av två delar, A) maktspråk och B) konstnärlighet utifrån kameravinkel. Självklart ska du sträva efter att få dina bilder så bra som möjligt även ur andra aspekter.
Fota människor och använd olika perspektiv för att kommunicera olika budskap.
Du ska även fota bilder där syftet är att skapa konstnärliga bilder. Det kan vara estetiskt tilltalande porträtt, men det kan lika gärna vara naturbilder.
Välj ut den bästa bilden för varje delupptift, totalt 5 bilder, och redigera dessa.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar med olika kameravinklar och använder delar av den tekniska utrustningen med visst handlag. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar med olika kameravinklar och använder en tekniska utrustningen med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar med olika kameravinklar och använder en tekniska utrustningen med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet. |
Du använder med viss säkerhet kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation kameravinklar, ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Särskilt fokus läggs på hur kameranvinkeln påvekar det estetiska i bilden och hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |