ÖVNING | MOTIV
Det fotografiska tänkandet blir lite annorlunda när man har fler bilder på sig att berätta något än när man ska klara av det på en enda bild. De olika bilderna ska komplettera varandra. De ska tillsammans berätta en historia. Bilder ger fantastiska möjligheter att berätta om man kan konsten att fånga betraktaren och tydliggöra budskapet. Det ska du göra med hjälp av motivval, ljus, skärpedjup, beskärning etcetera. Dessutom ska du med denna uppgift försäkra dig om att du kan storleksanpassa bilderna.
Du ska göra ett bildreportage med 5-10 bilder, rubrik och text. Byline (vem som gjort reportaget) ska förstås också finnas med.
Ett bildreportage ska svara på samma frågor som skrivna reportage:
Bilderna ska hålla ihop. De ska ha en röd tråd - det du vill berätta. Samtidigt ska bilderna vara varierade. Genom att variera bildutsnitten skapar man en rytm som ger ett intresse åt bildserien.
Även om bilderna spelar huvudrollen i reportaget kompletterar du med texter. Rubrik är ett måste i uppgiften. Dessutom skriver du en kortare text eller kanske nöjer dig med bildtexter. Det avgör du. Bild och en bildtext ska inte säga samma sak utan komplettera varandra. Vill du skriva lite mer text är det förstås okej också.
Se filmen Anna Clarén om bildreportage. Där får du veta hur du ska tänka när du ska göra ett bildreportage.
Bläddra i tidningar eller leta på nätet efter inspiration. Se till exempel Magnus Wennmans "En historia om vänskap". Det är ett mycket omfattande reportage om hemlösa i Stockholm.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du gör med viss säkerhet ett bildreportage med bild och text, storleksanpassar bilderna och monterar bild och text till ett bildreportage anpassat efter lokaltidningen. Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du gör med viss säkerhet ett bildreportage med bild och text, storleksanpassar bilderna och monterar bild och text till ett bildreportage anpassat efter lokaltidningen. Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du gör med säkerhet ett bildreportage med bild och text, storleksanpassar bilderna och monterar bild och text till ett bildreportage anpassat efter lokaltidningen. Du använder med mycket gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck av syftet. |
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt [och personligt] uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck av syftet. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och hur de olika delarna i processen hänger samman. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du redogör översiktligt för hur du anpassat bild och text för att passa genren bildeportage. Du resonerar översiktligt om vad bilderna uttrycker. I tolkningen och resonemanget använder du med viss säkerhet enkla begrepp. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du diskuterar översiktligt etiska frågeställningar i relation till ditt bildreportage. Du redogör översiktligt för de miljömässiga och säkerhetsmässiga hänsyn du tagit under arbetet. |
Du redogör utförligt för den fotografiska processen och hur de olika delarna i processen hänger samman. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du redogör utförligt för hur du anpassat bild och text för att passa genren bildeportage. Du resonerar utförligt om vad bilderna uttrycker. I tolkningen och resonemanget använder du med viss säkerhet avancerade begrepp. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du diskuterar utförligt etiska frågeställningar i relation till ditt bildreportage. Du redogör utförligt för de miljömässiga och säkerhetsmässiga hänsyn du tagit under arbetet. |
Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och hur de olika delarna i processen hänger samman. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du redogör utförligt och nyanserat för hur du anpassat bild och text för att passa genren bildeportage. Du resonerar utförligt och nyanserat om vad bilderna uttrycker. I tolkningen och resonemanget använder du med säkerhet avancerade begrepp. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du diskuterar utförligt och nyanserat etiska frågeställningar i relation till ditt bildreportage. Du redogör utförligt och nyanserat för de miljömässiga och säkerhetsmässiga hänsyn du tagit under arbetet. |