ÖVNING | REDIGERING
Före och efter retusch. Ärret under näsan tycker jag ska vara kvar.
Idag ska vi fixa till studiobilderna du tog tidigare. Självklart fungerar det här på andra bilder också.
Redigera porträtten "som vanligt" först och fortsätt sedan med retusch efter behov.
Det går göra hur mycket retusch som helst och det är inte alltid lätt att ta beslutet var gränsen går. Jag brukar inte ha något problem att ta bort tillfälliga finnar etc, men behåller helst leverfläckar och annat som modellen alltid har. Om ljuset jag fotograferat i gör att en prick framträder ovanligt mycket kan jag tona ned lite, men att ta bort den helt brukar jag undvika. Människor ska vara som de är på bilderna, tycker jag. Hur mycket som känns rätt att göra, varierar mellan olika situationer.
Dessa guider är främst externa. Du hittar hur mycket som helst om skönhetsretusch om du googlar. Prova sökord som retouch, frequency separation och dodge and burn.
Dodge and burn är en metod som används flitigt vid skönhetsretusch. Du kan lära dig grunderna i metoden i filmen Retouching Skin with Dodging and Burning. Den och många andra guider hittar du på Retouching Academy.
Vi kommer dock inte att gå igenom dodge and burn idag, utan tittar på frekvensseparerade bilder, en metod med vilken du enkelt och relativt snabbt kan göra snygga och verklighetstrogna retuscheringar. Men först lite kort om några verktyg du kan använda om du bara snabbt vill ta bort någon liten skvanank på bilden.
Vill du bara ta bort några finnar, ett hårstrå på tröjan eller liknande kan du använda något av verktygen lagningspensel, smart lagningspensel, lappa eller klonstämpel. Det finns olika lägen för verktygen som avgör om brus och textur ska bevaras eller inte. Läs Adobes guide Retuschera och reparera foton. Du har stor nytta av dessa verktyg även när du arbetar med annat än skönhetsretusch.
Har du tänkt använda Frequency Separation kan du med fördel vänta med att ta bort småskavanker.
Vill du göra en mer gedigen retusch kan det vara bra att inleda med att frekvensseparera bilden.
Observera att när du ställer HF-lagret (hög frekvens) är det ett steg som skiljer sig beroende på om du har 8 eller 16 bitars färgdjup på bilden. Vet du inte vilket färgdjup bilden har, kan du se det i Photoshop, Bild > Läge.
8 bitar | 16 bitar | |
Layer | LF | LF |
Invert | Ej markerad | Markerad |
Blending | Subtract | Add |
Scale | 2 | 2 |
Offset | 128 | 0 |
Vill du läsa dig till hur du gör kan du läsa guiden The Ultimate Guide To The Frequency Separation Technique.
Föredrar du filmer kan du se Skin Retouching Tips for Beginners: Frequency Separation.
Här är de viktigaste stegen:I LF-lagret gör du ändringar som påverkar färgen, till exempel mjukar upp så att flammighet försvinner. Här görs det mesta av jobbet. Olika redigerare har olika favoritverktyg för detta, så se gärna flera filmer med olika tekniker. Välj sedan hur du vill arbeta.
I HF-lagret finns detaljerna och texturen. Här bör du vara mer återhållsam med redigeringen, men mindre skavanker kan åtgärdas här. Klonstämpeln fungerar bra här, men även lagningspenslar kan fungera. Se bara till att informationen hämtas från aktuellt lager.
I guiderna du hittade länkar till under "Frekvensseparera bild" visar de vidare hur du jämnar ut huden. En annan, lite mer "latmansvariant", punktar jag upp här:
Om du vill måla in någon nyans på bilden skapar du ett tomt lager och målar på det. Då kan du ändra opacitet eller tona ut effekten utan att påverka andra lager. Skapa olika lager för olika åtgärder så att du anpassa de olika lagren individuellt. Lagren ska ligga under HF-lagret för att detaljerna i bilden ska bevaras.
Här ville jag lägga till ett läppglans med lite färg. Jag skapade ett tomt lager att måla på. Lagret ligger under HF-lagret för att detaljerna ska finnas kvar. Sedan sänker jag opaciteten på lagret för att få lagom med färg och lite transparans. Lägg märke till att jag inte målade reflexerna i läpparna.
Bilden till vänster är originalet. Bilden i mitten visar läppfärgen innan opaciteten sänkts. Den högra är efter sänkningen.
Bilden är beskuren för att du lättare ska kunna se lagret med de målade läpparna.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du åstadkommer med viss säkerhet önskade visuella effekter i dina bilder. |
Du åstadkommer med viss säkerhet önskade visuella effekter i dina bilder. I arbetet experimenterar du med verktygen för att uppnå önskade effekter. |
Du åstadkommer med säkerhet önskade visuella effekter i dina bilder. I arbetet experimenterar du med verktygen för att uppnå önskade effekter. |
Fotobloggen | ||
Du diskuterar översiktligt skönhetsretuschens för- och nackdelar ur ett etiskt perspektiv. Du redogör översiktligt för ditt arbete med bilderna och motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du diskuterar utförligt skönhetsretuschens för- och nackdelar ur ett etiskt perspektiv. Du redogör utförligt för ditt arbete med bilderna och motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du diskuterar utförligt och nyanserat skönhetsretuschens för- och nackdelar ur ett etiskt perspektiv. Du redogör utförligt och nyanserat för ditt arbete med bilderna och motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |