ÖVNING | MOTIV/PORTRÄTT
När man fotar en serie bilder som ska användas tillsammans är det viktigt att bilderna har en tydlig variation samtidigt som de håller sig till temat. Man ska känna att det finns en röd tråd. Risken om man fotar en bildserie utan att tänka sig för är överhängande att variationen är för liten. Det här tänket måste man träna på. Det ska du göra nu.
Du ska fota en porträttserie. Den färdiga serien ska innehålla 5-10 bilder som kompletterar varandra. Det måste alltså finnas variation mellan dem så det inte blir ett gäng nästan likadana bilder. Kom ihåg att variera bildutsnitten och innehållet i bilderna! Men även om bilderna är varierade har de en gemensam tråd: ditt tema, det vill säga din modell/dina modeller. Visa vad du går för, både tekniskt och estetiskt!
Förutom att du publicerar dina bilder på fotobloggen som vanligt ska du också sätta ihop en lämplig kollektion och presentera den. Det gör du som en pdf. Lämpligen monterar du de redigerade bilderna i InDesign och exporterar filen som pdf när du är klar. Tips: Tänk /porträtt-/bröllopsalbum men med den skillnaden att du inte har en dyr pärm där du sätter in framkallade bilder, utan gör detta digitalt så att de ingående bilderna presenteras på ett estetiskt tilltalande sätt tillsammans. Bildernas storlek kan varieras om du vill.
Läs detta innan du gör uppgiften:
Välj kläder och skor med omsorg. Du kan behöva stå på knä eller sitta på marken för att få rätt vinkel.
Ta gärna med ett sittunderlag. Även modellen kan behöva något att sitta på som skyddar dennes kläder.
Prata med och uppmuntra modellen så denne känner sig trygg.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. |
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för hela processen från planering till färdig produkt och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val du har gjort för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du berättar översiktligt vad du är nöjd med och vad du har lärt dig under arbetet samt vad du behöver öva på och lära dig inför nästa gång du ska göra ett liknande projekt. |
Du redogör utförligt för hela processen från planering till färdig produkt och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val du har gjort för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du berättar utförligt vad du är nöjd med och vad du har lärt dig under arbetet samt vad du behöver öva på och lära dig inför nästa gång du ska göra ett liknande projekt. |
Du redogör utförligt och nyanserat för hela processen från planering till färdig produkt och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. Du berättar utförligt och nyanserat vad du är nöjd med och vad du har lärt dig under arbetet samt vad du behöver öva på och lära dig inför nästa gång du ska göra ett liknande projekt. |