Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KAMERAN

FOTOPROMENAD

Jag älskar fotopromenader. Det kan vara en kortare promenad i närområdet eller en längre utflykt med te-termos och mackor. Det viktiga är att få med kameran och ett öppet sinne och bege sig ut för att upptäcka.

Fotografisk bild 1: Syftet med denna uppgift är dels att börja lära känna kameran och dels att öva bildseendet, men framför allt ska du ha roligt och upptäcka fotoglädjen. Uppgiften är tänkt som en introduktionsuppgift, och är fotografering nytt för dig kan du fotografera i autoläge och koncentera dig på att hitta fina motiv.

Fotografisk bild 2-4: Uppgiften går även bra att göra om du är van att fotografera, men då höjer du utmaningen och arbetar med större medvetenhet kring komposition, ljus, färg, kontrast och att förmedla känslor, tankar och idéer. Välj programläge och kamerainstälningar utifrån dina tankar med bilderna.

 


Uppgift

Ta en promenad med kameran som sällskap. Fotografera flitigt! Gör varje deluppgift flera gånger och välj i efterhand ut den bild du är mest nöjd med för respektive deluppgift.

  1. Fotografera en detalj. Gå riktigt nära och titta efter detaljer. Det kan till exempel vara en detalj på en husfasad, ett vackert gångjärn eller en del av ett brunnslock på vägen.
  2. Fotografera något stort. Det kan vara en mäktig byggnad, en pampig portal eller en storslagen vy.
  3. Fotografera något av glas. Det kan vara ett fönster, en flaska eller detaljer av krossat glas.
  4. Fotografera något färgstarkt som verkligen syns. Det kan vara en röd cocacola-burk framför en grå sten eller något annat där färgen är viktig. Se till att andra färger inte tar fokus från det du valt att fotografera.
  5. Fotografera uppåt. Lyft blicken! Vad ser du? Fota!
  6. Fotografera en bild med linjer. Linjer kan vara bakstavliga linjer, som till exempel strecken på en väg, men det kan också vara vad som helst som ger känslan av en linje: kanten på en byggna eller ettt , horisonten, ett staket, en persons arm eller ben... En linje fungerar ofta bäst om den är lod- eller vågrät eller lutar ordentligt. Nästan raka linjer riskerar att se slarvigt fotograferade ut.
  7. Fotografera en bild som upplevs som hård. Det finns olika sätt att tolka ord på. Vad lägger du i ordet hård?
  8. Fotografera en bild som upplevs som mjuk.
  9. Fotografera något kaotiskt. Det finns olika sätt att tolka ord på. Vad lägger du i ordet kaotiskt?
  10. Fotografera något som ser ordnat ut.
  11. Fotografera ett porträtt. Ett sätt att göra bilden mer spännande är att använda sig av riktat ljus från sidan, till exempel från ett fönster. Gå nära din modell och försök se till att bakgrunden inte tar fokus från personen.
  12. Fotografera vad du vill. Denna uppgift är helt fri. Titta dig omkring - uppåt, neråt, se det stora, se det lillla. Det finns alltid motiv för den som vill se.

 

Inlämning & redovisning

Nu ska du ha fotat 12 olika typer av bilder.

  1. Välj ut den du blev mest nöjd med för varje deluppgift. (Läser du Foto 2-4 redigerar du även bilderna.)
  2. Lägg upp de 12 bilderna på din fotoblogg (eller lämna in om ni redovisar på det sättet i din grupp).
  3. Skriv om varje bild. Det kan till exempel handla om hur du tänkt kring komposition, ljus eller fotografisk teknik eller andra val du gjorde när du fotograferade (och eventuellt redigerade) bilden. Du kan också skriva om hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.
  4. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  5. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

  • Kameran
  • Vid behov: övriga sidor under menyn Kameran

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska gå på fotopromenad.

Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Metoder för en öppen och experimenterande attityd och att hitta okonventionella lösningar av bildmässiga problem.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.

Fotografisk bild 4

  • Fotografens konstnärliga process.
  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete
Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett visst handlag. Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett gott handlag. Bilderna är av god teknisk kvalitet. Du fotograferar bilderna i uppgiften med ett mycket gott handlag. Bilderna är av jämn och god teknisk kvalitet.
Estetik

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Redovisning
Du redovisar dina 12 bilder och skriver lite om dina tankar och val kring respektive bild. Du redovisar dina 12 bilder och skriver utförligt om dina tankar och val kring respektive bild. Du redovisar dina 12 bilder och skriver utförligt och nyanserat om dina tankar och val kring respektive bild. Du diskuterar utförligt och nyanserat hur bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Upp

 

.