uppgift: garderobsplan


bakgrund & syfte

Tillhör du dem som har fulla garderoben men ingenting att ta på dig? Som stylist ska du hjälpa dina kunder ur den tillvaron, och vad passar då bättre än att börja med sig själv?

kursmål

4. Förmåga att kommunicera med formgivningens språk och uttrycksmöjligheter samt att presentera idéer och produkter.

5. Förmåga att värdera formgivning i relation till intentioner och yrkesmässiga krav.

centralt innehåll

  • Enkla bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg

läroboken

 

inlämning

Maila din garderobsplan och reflektion till läraren. Namnge filen: Ditt Namn_garderobsplan.docx.


uppgift

första delen

Syftet med att göra en garderobsplan är att man ser vad man har och vad man behöver komplettera för att kunna vara välklädd i alla situationer. Om man planerar sina inköp noga så plaggen passar ihop ökar kombinationsmöjligheterna och man upplever därmed att man har mycket mer att ta på sig.

Gör en plan över vilka kläder du behöver. Några exempel för olika situationer finns i läroboken, men ta dem inte rakt av därifrån, utan justera den önskade uppsättningen efter ditt liv och dina behov. Det blir grunden för din garderobsplan. I det här skedet gör du planen över vad du behöver, fylla i den gör du i steg tre.

Om du föredrar att hellre göra ändringar i exemplet i läroboken än att skapa en helt egen från grunden, finns den att ladda ner som Wordfil.

 

andra delen

Andra delen av uppgiften gör du hemifrån. Det är ju där du har dina kläder. Du kommer troligen att behöva mer tid än du får från skolan, men gör uppgiften ordentligt. Det kommer att löna sig då du sparar tid framöver och får en mycket bättre överblick över vad du har och vad du saknar.

Ta ut allt ur din garderob. Passa på att vädra plaggen och dammsuga och torka rent gardroben ordentligt med vatten, såpa och en ren trasa.

Ställ dig följande frågor när du sorterar kläderna:

  • Har du använt plagget sista året? Om inte kommer du knappast att använda det kommande året heller.
  • Trivs du i plagget? Om inte, sortera bort det.
  • Passar färgen dig? Om inte, sortera bort det.
  • Passar skärningen dig? Om inte, sortera bort det.
  • Passar plagget din stil och går att kombinera med dina andra plagg? Om inte, sortera bort det.
  • Känns plagget tillräckligt modernt för att du ska vilja använda det? Om inte, rensa bort det. Har du din egen stil kan det gott hända att du använder kläder som inte är moderna, men då kommer du knappast att uppleva dem omoderna heller även om de skulle vara det. Gå på magkänslan.
  • Är plagget i bra skick? Om inte, släng det.

Gör sex högar av dina kläder:

  1. Slänga. Hit ska allt som är trasigt, nött, fläckigt eller missfärgat.
  2. Skänka bort. Var hård med dig själv. Du behöver inte sju t-shirtar att måla köksstolar i.
  3. Sälja. Vet du med dig att det inte blir av, ge bort plagget istället.
  4. Åtgärda. Är det en knapp som ska sys i eller något annat som behöver fixas, häng inte in plagget igen förrän du har åtgärdat det. Vet du med dig att det inte blir gjort, släng plagget.
  5. Tveksamheter. Ibland har man plagg som man bara inte förmår att göra sig av med men som inte blir använda. Det är ingen som helst vits att de plaggen tar plats i garderoben. Packa undan sådana plagg till förrådet tills vidare.
  6. Behålla i garderoben. Har du inte använt plagget sista året, ompröva en gång till om det inte är så att det egentligen hör hemma i en annan hög.-

Var lite hård när du rensar i garderoben. Det måste vara luftigt i en garderob om det ska fungera. Annars blir det snart rörigt igen, och det måste gå hänga plaggen luftigt för att de inte ska bli skrynkliga och missformade.

 

tredje delen

Plaggen i den sista högen, de som ska behållas i garderoben, skriver du in i garderobsplanen samtidigt som du prydligt hänger/lägger tillbaka dem i garderoben. Du skriver för din egen skull, så det räcker att du själv förstår vilka plagg du menar med ditt sätt att anteckna. (Jag är mer intresserad av att se planen du gör - första delen - och din reflektion).

Nu har du ordning i din garderob och dessutom en skriftlig överblick över vad du har. Du ser direkt vad du har onödigt mycket av och var det finns luckor. Du riskerar inte att köpa en ny tröja för att du inte har något att ta på dig när det egentligen var byxor du saknade.

Skriv en reflektion kring vad du kom fram till under arbetet. Några punkter att fundera kring kan vara:

  • Vad hade du för mycket av?
  • Vad saknar du?
  • Gjorde du några oväntade fynd?
  • Blev det luftigt i garderoben så det går hålla ordning och kläderna inte blir skrövliga? Om inte, vad gör du åt det?
  • Hur var det att göra detta arbete?
  • Var det något du hade kunnat göra bättre? Hur?
  • Vad har du och dina kommande kunder för nytta av att göra en garderobsplan?
  • Vad bär du med dig framöver av detta?

bedömningsmatris

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Läs ändå igenom bedömningsmatrisen för att få en uppfattning om kraven för olika nivåer.


e

Eleven förklarar översiktligt vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar översiktligt kring arbetet med den egna planen.

c

Eleven förklarar utförligt vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar utförligt kring arbetet med den egna planen.

a

Eleven förklarar utförligt vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar utförkligt och nyanserat kring arbetet med den egna planen.