Bia Rask Färg & stil

ÖVNING | STILANALYS

GARDEROBSPLAN

Tillhör du dem som har fulla garderoben men ingenting att ta på dig? Som stylist ska du hjälpa dina kunder ur den tillvaron, och vad passar då bättre än att börja med sig själv?

 


Uppgift

Första delen

Syftet med att göra en garderobsplan är att man ser vad man har och vad man behöver komplettera för att kunna vara välklädd i alla situationer. Om man planerar sina inköp noga så plaggen passar ihop ökar kombinationsmöjligheterna och man upplever därmed att man har mycket mer att ta på sig.

Gör en plan över vilka kläder du behöver. Några exempel för olika situationer finns i läroboken, men ta dem inte rakt av därifrån, utan justera den önskade uppsättningen efter ditt liv och dina behov. Det blir grunden för din garderobsplan. I det här skedet gör du planen över vad du behöver, fylla i den gör du i steg tre.

Om du föredrar att hellre göra ändringar i exemplet i läroboken än att skapa en helt egen från grunden, finns den att ladda ner som Wordfil.

 

Andra delen

Andra delen av uppgiften gör du hemifrån. Det är ju där du har dina kläder. Du kommer troligen att behöva mer tid än du får från skolan, men gör uppgiften ordentligt. Det kommer att löna sig då du sparar tid framöver och får en mycket bättre överblick över vad du har och vad du saknar.

Ta ut allt ur din garderob. Passa på att vädra plaggen och dammsuga och torka rent gardroben ordentligt med vatten, såpa och en ren trasa.

Ställ dig följande frågor när du sorterar kläderna:

Gör sex högar av dina kläder:

  1. Slänga. Hit ska allt som är trasigt, nött, fläckigt eller missfärgat.
  2. Skänka bort. Var hård med dig själv. Du behöver inte sju t-shirtar att måla köksstolar i.
  3. Sälja. Vet du med dig att det inte blir av, ge bort plagget istället.
  4. Åtgärda. Är det en knapp som ska sys i eller något annat som behöver fixas, häng inte in plagget igen förrän du har åtgärdat det. Vet du med dig att det inte blir gjort, släng plagget.
  5. Tveksamheter. Ibland har man plagg som man bara inte förmår att göra sig av med men som inte blir använda. Det är ingen som helst vits att de plaggen tar plats i garderoben. Packa undan sådana plagg till förrådet tills vidare.
  6. Behålla i garderoben. Har du inte använt plagget sista året, ompröva en gång till om det inte är så att det egentligen hör hemma i en annan hög.

Var lite hård när du rensar i garderoben. Det måste vara luftigt i en garderob om det ska fungera. Annars blir det snart rörigt igen, och det måste gå hänga plaggen luftigt för att de inte ska bli skrynkliga och missformade.

 

Tredje delen

Plaggen i den sista högen, de som ska behållas i garderoben, skriver du in i garderobsplanen samtidigt som du prydligt hänger/lägger tillbaka dem i garderoben. Du skriver för din egen skull, så det räcker att du själv förstår vilka plagg du menar med ditt sätt att anteckna. (Jag är mer intresserad av att se planen du gör - första delen - och din reflektion).

Nu har du ordning i din garderob och dessutom en skriftlig överblick över vad du har. Du ser direkt vad du har onödigt mycket av och var det finns luckor. Du riskerar inte att köpa en ny tröja för att du inte har något att ta på dig när det egentligen var byxor du saknade.

Skriv en reflektion kring vad du kom fram till under arbetet. Några punkter att fundera kring kan vara:

 

Inlämning & redovisning

Inlämning på Classroom.

 

Lärobok

Läs detta innan du gör uppgiften:

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Formgivning finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 4. Förmåga att kommunicera med formgivningens språk och uttrycksmöjligheter samt att presentera idéer och produkter.
  • 5. Förmåga att värdera formgivning i relation till intentioner och yrkesmässiga krav.

 


Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Formgivning 1

  • Enkla bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A

Eleven förklarar översiktligt vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar översiktligt kring arbetet med den egna planen.

Eleven förklarar utförligt vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar utförligt kring arbetet med den egna planen.

Eleven förklarar utförligt & nyanserat vad man har för nytta av en garderobsplan och reflekterar utförkligt och nyanserat kring arbetet med den egna planen.