ÖVNING | FÄRGLÄRA
Att olika människor passar bra i olika färger vet vi, men vilka färger vi väljer att klä oss i bör inte styras bara av vad vi passar i utan också hur vi vill uppfattas. Färgerna sänder nämligen budskap och påverkar hur vi uppfattas av andra, särskilt om vi möter människor som inte känner oss sedan tidigare.
Gör en affisch som berättar om olika färger och hur de uppfattas. Affischen ska dels lära ut ämnet och dels vara estetiskt tilltalande så att människor stannar till och tar del av innehållet. Den kommer att hängas ut i skolan sedan. Hur du gör den är upp till dig. Använd din kreativitet! Uppgiften görs individuellt.
Du kommer att få berätta om innehållet och varför du valt att göra den som du gjort. Lägg särskild vikt vid det pedagogiska (hur du tänker dig att andra ska lära sig av affischen) och den estetiska utformningen.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Formgivning 1
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Eleven visar genom sin affisch med viss säkerhet hur färger sänder budskap och förklarar översiktligt hur valet av färg påverkar. Vid redovisningen redogör eleven översiktligt för hur hen utnyttjat färg och form i affischen för sina pedagogiska och estetiska syften. |
Eleven visar genom sin affisch med viss säkerhet hur färger sänder budskap och förklarar utförligt hur valet av färg påverkar. Vid redovisningen redogör eleven utförligt för hur hen utnyttjat färg och form i affischen för sina pedagogiska och estetiska syften. |
Eleven visar genom sin affisch med säkerhet hur färger sänder budskap och förklarar utförligt och nyanserat hur valet av färg påverkar. Vid redovisningen redogör eleven utförligt och nyanserat för hur hen utnyttjat färg och form i affischen för sina pedagogiska och estetiska syften. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |