STILANALYS
Har du sett dem? De som drag som inte stämmer med "de rådande idealen", men bär dem med stolthet? Dessa människor är så vackra! De berikar världen.
Jag har även mött människor med en oerhört skev bild av sin kropp, människor med vad som anses ha drömkroppar, men som skäms över sin fula kropp. Det gör mig ledsen att människor skäms över sina kroppar. Att människor skäms över avvikelser som inte ens finns gör det inte bättre. Du har en viktig uppgift! Även om du delvis jobbar med "figurproblem" är din uppgift att hjälpa kunden att känna sig nöjd över sin kropp.
Det är svårt att betrakta sin kropp objektivt. Det människor säger har en tendens att bita sig fast, även om det inte är sant. Man tar åt sig. Särskilt det negativa. När du gör stilanalys på en kund kommer sår ibland upp till ytan. Var beredd på det. Men du kan göra stor skillnad för dessa människor. Du har en auktoritet i ditt yrke, och kunden lyssnar på dig. Kunden kanske kommer till dig för att lära sig balansera upp sina (upplevda) figurproblem. Drömmen är att hen faktiskt går hem med färre sådana, eller i alla fall med en mer nyanserad bild av sig själv.
Oavsett vad du tycker om kroppsideal, är det här något du måste hantera i ditt yrke som stylist. Du ska veta hur man balanserar upp proportioner. Det innebär absolut inte proportionerna ska korrigeras visuellt, eller ens påpekas, men du ska veta hur man gör. Det är sådan kunskap kunderna betalar dig för.
Som sagt, avvikelser från "normerna" är inte per automatik ett problem. De kan lika ses som spännande personliga särdrag, något att vara stolt över. Gör inte problem av det som är tillgångar!
Är det balans mellan över- och underkropp? Om du tycker det är svårt att se kan du hålla en pinne där kroppen viker sig om du böjer dig fram. "Böjen" hamnar normalt ungefär mitt på kroppen. |
||
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Korta ben & lång överkroppMålet är att få benen att se längre ut. Vertikala linjer från midjan och neråt ger en förlängnade effekt. Linjer kan vara till exempel veck, sömmar eller mönster. Man kan också försöka få överkroppen att visuellt se kortare ut för att balansera upp proportionerna. Det kan man göra med horisontella linjer i form av mönster, veck, sömmar och korta jackor/tröjor. |
Korta överdelar (ger horisontella "linjer" på överkropppen som visuellt gör den kortare) Långa, raka tunikor och jackor som är så långa att de döljer midja och höfter (man ser inte var överkroppen slutar och nederdelen tar vid) Klänningar med hög midja, till exempel empireskärning Detaljer som drar uppmärksamheten till överkroppen Korta kjolar eller shorts (visar mycket av benen och ger därmed en lång obruten linje som förlänger benen) Hellånga kjolar och byxor (ger en lång obruten linje med förlängande effekt) Byxor med hög midja Byxor med pressveck och kjolar med en knapprad (ger en förlängande linje) Samma färg från midjan och neråt (skärp, byxor/kjol, strumpor och skor) |
Kjolar och byxor som ser för långa ut (som om man inte "vuxit i dem") Byxor med låg midja Slag på byxorna Halvlånga kjolar och längre shorts ("hackar upp" benens längd så de upplevs onödigt korta) Halvlånga tunikor, västar och utanpåskjortor Klänningar med sänkt midja (på höften) Höftlånga tröjor Långa, raka kavajer Volangkjolar och kjolar med besparing (ger horisontella linjer som förkortar benen) |
Långa ben & kort överkroppMånga väljer att att framhäva sina långa ben istället för att balansera upp detta. Vill man ändå balansera proportionerna, försöker man få överkroppen att verka längre och/eller benen att se kortare ut. |
Byxor med slag (tygveck nedtill) V-ringning, sprund/knappslå i halsringningen Skjortor och kavajer med slag, exempel skjortbluskrage, sjalkrage och kavajslag Långa tröjor och tunikor Tröjor och skjortor som bärs utanpå byxorna Jackor, västar och kavajer som bärs öppna (ger en förlängande linje) Mörka färger på byxor och strumpor Klänningar med sänkt midjelinje Skärp på höften (om inte höfterna är för stora) |
Axelbandslösa toppar eller med nedhasade ärmar ("singoalla") Trikåtoppar Toppar med fyrkantigt ok Korta jackor och toppar Överdelar med markerad midja Skärp i midjan (om du har det bör det vara i samma färg som överdelen) |
Är axlarna och höfterna lika breda eller dominerar någon del? (Ta bara hänsyn till bredden i detta skede.) Det kan vara lättare att avgöra om du ber kunden lägga armarna bakom ryggen. |
||
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Breda axlar & smala höfterBreda axlar räknas ofta som en tillgång, och många väljer att framhäva bredden istället för att försöka balansera upp förhållandet. Upplever du att axlarna är FÖR breda bör du i första hand undvika att tillföra ännu mer bredd med axelvaddar och epåletter. Du kan även tillföra volym till höfterna för att balansera upp proportionerna samt välja plagg med vertikala linjer (veck, sömmar och mönster) på överkroppen. |
Sprund och djupa urringningar Skjortbluskragar och sjalkragar Långa halsband Tröjor med raglanskärning eller pingvinärmar Trekvartslånga ärmar eller längre Tröjor och jackor som slutar mitt på höften (ger en breddande linje) Klänningar med sänkt midja Kjolar med vidd Byxor med låg midja |
Axelvaddar och epåletter Kragar med slag ("pilarna" mot axlarna breddar dem) <../img src="bilder_formg/proportioner_kavajslag.png" width="111" height="120" alt="" /> Båtringning och fyrkantiga halsringningar Axelbandslösa överdelar och nedhasade ärmar ("singoalla") Puffärmar, holkärmar och de kortaste ärmarna Korta jackor Empireklänningar och åtsmitande klänningar |
Smala axlar & breda höfterFör att balansera upp detta väljer man plagg med horisontella linjer i axelhöjd och vertikala från midjan och neråt. Det kan vara veck, sömmar eller mönster. |
Axelvaddar och epåletter Båtringning, fyrkantig halsringning, sjömanskragar och nedhasade ärmar ("singoalla") Kragar med slag ("pilarna" mot axlarna breddar dem) Puffärmar och holkärmar Stora sjalar Tunikor och jackor som slutar över eller under höften, inte mitt på Empireklänningar Kjolar med mittsöm, knappslå eller motveck Raka byxor |
Ok, sprund och djupa halsringningar Sjalkragar Raglanskärning eller pingvinärmar Linnen och axelbandslösa eller ärmlösa toppar Västar Klänningar med sänkt midja Åtsmitande klänningar Skärp och tydligt figursydda överdelar som framhäver midjan Rynkningar och veck som ger volym över höfterna Kiltar och kjolar med breda våder samt rynkade kjolar och volangkjolar Detaljer som drar uppmärksamhet till höfterna, till exempel fickor och mönster Korta shorts och kjolar Byxor med låg midja och/eller utsvängda ben |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Kort hals eller dubbelhakaFör att halsen ska se längre och smalare ut kan man välja djupa urringningar eller knäppa upp skjortan. |
Urringning, v-ringning eller uppknäppt i halsen Kort eller uppsatt hår Nedhasade ärmar ("singoalla") |
Höga kragar och scarfar som sitter åt kring halsen Runda halsringningar typ t-shirtringningar som inte är djupa Långt hår Långa örhängen |
Mycket lång halsEn lång hals räknas som en tillgång såvida den inte är mycket lång. Upplever man ändå att den är för lång får man dölja delar av den med kragar, scarfs, smycken eller hår. |
Polokrage och andra höga kragar Runda halsringningar typ t-shirtringningar som inte är djupa Scarf som knyts runt halsen Långt hår och fylliga frisyrer |
Alltför kort hår i nacken Alltför kort frisyr Sprund eller djupa ringningar Uppknäppt skjorta Nedhasade ärmar ("singoalla") Långa halskedjor |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Sluttande eller alltför smala axlarAtt tänka på hållningen kan göra stor skillnad. Axelvaddar gör också susen. |
Axelvaddar och epåletter Puffärmar Båtringning och fyrkantiga halsringningar Sjömanskrage Ok på skjortor |
Raglan- och pingvinärmar Ärmlösa plagg, holkärm och nedhasade ärmar ("singoalla") Djupa halsringningar och dekolletage |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Smala armar |
Långärmat Korta ärmar med slag Manschetter |
Åtsittande ärmar Puffärmar Korta ärmar som är för vida Axelbandslösa toppar |
Tjocka armar |
Långa ärmar med tillräcklig men inte överdriven vidd Klockade ärmar Axelvaddar (rätar upp axellinjen vilket även får armarna att upplevas smalare) |
Korta ärmar, särskilt om de har slag Ärmar som stramar Axelbandslösa toppar Puffärmar Manschetter |
Långa armar |
Armar i lagom längd Breda manschetter Korta, vida ärmar Horisontella linjer på ärmen Massor med armband |
Trekvartsärmar (ser urvuxna ut) Åtsittande ärmar |
Korta armar |
Trekvarts eller långa ärmar |
För långa ärmar (längre än till handledsbenet) Manschetter, särskilt breda Var försiktig med armband |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Liten byst |
Lager-på-lager-plagg ökar volymen Påsydda fickor, veck och volanger på överdelar Behå med stoppning Väst Kavaj Sjal Klänning i allmogestil Vid klänning med rynkning upptill |
Djupa urringningar och dekolletage Åtsmitande överdelar Klänning med rak eller alltför figurskuren överdel |
Stor byst |
Välsittande BH V-ringning Uppknäppt skjorta Utanpåskjortor och tunikor Omlottblusar Långa västar Klänningar med låg midja Raka klänningar Öppen kavaj Sjal |
Ok, linjer och ärmar som slutar i höjd med bysten Höga kragar och halsringningar Djupa eller fyrkantiga urringningar Nedhasade ärmar ("singoalla"), raglan- och pingvinärmar Korta tröjor och jackor Klänning i allmogestil Kjolar med hög midja Alltför figurskurna klänningar Breda skärp |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Kort bål(Bål = överkropp, främst främre delen med bröstkorg och magparti) |
V-ringning, sprund eller uppknäppt i halsen Sjalkrage Utanpåskjortor, omlottblusar och tunikor Höftlånga och långa jackor och västar Jackor som bärs öppna (ger en förlängande linje) Klänningar med sänkt midja Raka klänningar och empireklänningar (avslöjar inte att bålen är kort) Byxor med låg midja
|
Korta jackor Axelbandsläsa toppar eller med nedhasade ärmar ("singoalla") Ok Breda skärp Byxor med hög midja
|
Lång bål |
Axelbandslösa toppar eller med nedhasade ärmar ("singoalla") Ok Korta jackor eller jackor som nästan når kjolkanten Klänningar i empire-stil (hög midjelinje) Raka klänningar, klänningar med sänkt midja och långa tunikor (avslöjar inte gränsen mellan över- och underkropp) Breda skärp Byxor med hög midja Skärp i samma färg som byxorna eller kjolen
|
Djup halsringning Sjalkrage Höftlånga jackor Klänningar med sänkt midja Korta jackor och kjolar Byxor med låg midja |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Hög midja |
Smala skärp i samma färg som blusen eller tröjan Överdel som hänger utanpå byxor eller kjol Jackor som går över höften Klänningar med sänkt midja Plagg med vertikala linjer på överkroppen |
Blus som stoppats in stramt i linningen Korta jackor Breda skärp |
Låg midja |
Kläder med breda linningar Skärp i samma färg som byxor/kjol Överdelar med horisontella detaljer Klänningar i empire-skärning (med hög midjelinje) |
Långa jackor Sänkt midja Skärp i överdelens färg |
Bred midja |
Klänningar med låg midja Överdelar som hänger utanpå underdelen och döljer midjan Skärp som vilar på höftbenet (om du har smala höfter) Om du använder skärp ska det vara smalt, diskret och i samma färg som kläderna |
Modeller och skärp som betonar midjan Kjolar i A-linje (breddar midjan, särskilt om överdelen stoppas ner i linningen) |
Stor mage |
Blusar och tröjor som hänger utanpå underdelen Öppen lång jacka (ger en förlängande linje) Lång väst Sjömanskrage eller axelvaddar (gör axlarna bredare sp magen inte uppfattas lika oproportionell) |
Skärp och skärningar som drar uppmärksamheten till magen Alltför tjocka material som ger magen ännu mer volym Åtsmitande överdelar |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Stor stjärt |
Klänningar med låg midja Stora tröjor över smala kjolar (eller annat som döljer höften) Kavaj som slutar nedanför stjärten Kjol fungerar bättre än byxor |
Material som smiter åt Shorts, byxor och raka kjolar om de inte döljs av en lång överdel Korta jackor |
Platt stjärt |
Jackor som döljer stjärten Veckade eller rynkade kjolar (om höfterna är smala) Sy in byxor och kjolar så passformen blir bra och tygöverflödet försvinner |
Raka klänningar Åtsittande kjolar och byxor Midjelösa modeller |
Brukar passa bra | Kan vara svårare | |
Korta ben |
Kläder med vertikala linjer från midjan och neråt, till exempel veck, sömmar, knapprader eller byxor med pressveck Samma färg från midjan och neråt Halvhöga klackar Korta kjolar (max till knäna) Vill du ha en lång kjol bör den vara hellång (inte sluta en bit under knäna) Bär du skärp bör det vara i samma färg som byxorna |
Vida kjolar och byxor Halvlånga kjolar Långa jackor Stilettklackar (ger ett oproportionerligt intryck) Platta skor (ger ingen extra längd) Mönster och detaljer som drar uppmärksamhet till benen |
Mycket långa ben |
Byxor med slag Tröjor och skjortor som bärs utanpå byxlinningen Mörka färger på byxor och strumpor |
Riktigt korta kjolar Ljusa strumpor och skor Skärp i samma färg som underdelen Trekvartslånga byxor (ser urvuxna ut) Överdel som stoppats in i byxlinningen |
Smala ben |
Långbyxor Långa kjolar Kjolar som slutar där vaden är som tjockast Stumpor i en ljus nyans, men inte så ljus att de drar till sig uppmärksamhet |
Strumpor i färger som drar till sig uppmärksamhet Korta kjolar Stilettklackar |
Kraftiga lår |
Axelvaddar (breddar axlarna så proportionerna blir bättre) Intressanta detaljer och färger upptill som drar blickarna till sig Kjolar som faller mjukt och trollar bort låren, gärna mjukt rynkade i midjan Lagom vida byxor (som varken stramar eller är onödigt vida) |
Åtsittande plagg på underkroppen Cykelbyxor Korta kjolar |
Kraftiga vader och/eller vrister |
Halvhöga klackar (gör att benen ser längre ut) Skor i enkla modeller (drar inte till sig uppmärksamhet) Strumpor i mörkare nyanser |
Smala klackar Ankelhöga stövlar Kjolar som slutar där vaden är som tjockast |