Det finns massor med guider på internet om hur Wordpress fungerar, så jag kommer inte att skriva ner det här. Ladda till exempel ner Skapa en webbplats med Wordpress - så använder du publiceringsverktyget (av A Ruth, D Goldberg och L Larsson).
Värt att tänka på är att Wordpress relativt ofta utsätts för hackerattacker. Ett lätt sätt att minska riskerna är att använda sig av något säkerhets-plugin, till exempel All in One WP Security and Firewall.
Du ska bygga en Wordpress-sajt till en idrottslärare. Hon ska använda sajten för information till sina elever, så välj gärna en design som passar idrott eller är neutral. Hon är öppen för förslag från er om ni har idéer.
Ladda ner hennes förslag till upplägg och de texter som vi har. Övriga texter och bilder lägger Åsa in själv. Vad titeln på sajten ska vara har vi inte fått något förslag på, men välj något som passar Åsa Eriksson, en sprudlande härlig idrottslärare på Bolidenskolan.
Arbetet flöt väldigt bra idag, så siterna blev klara på en eftermiddag. Bra jobbat! :)
Sportlov
Sportlov
Vi börjar på nästa Wordpressite. Perfekt, för då får vi repetera det vi lärde oss under förra projektet så sitter det bättre. Denna gång ska ni också göra en logotype.
(Ni som går i ESEST13 ska också fylla i ett papper inför styrkesamtalet.)
installera wordpress
Se förra 3 mars om du inte kommer ihåg hur man gör. Denna gång använder ni prefix wpmalin. Meddela mig (Bia) det användarnamn och lösenord du väljer så jag kommer mig in på sajten.
Sajten ska heta jarlsdotter.
Ta en titt på:
Du ska inte försöka skapa en likadan webbsida, utan inspireras och få en känsla för vad Malin gillar.
Gör en logotype till sajten. Antingen skriver du bara "jarlsdotter", eller så lägger du till något av följande under:
(Får du tid över börjar du bygga sajten, se 17 mars.)
(Idag är det styrkesamtal, så ni kan bli kallade till sådant under lektionen.)
Fortsatt arbete med jarlsdotter.
Innehållet lägger Malin in sedan, du bygger strukturen. Här är ett förslag på upplägg:
Denna uppgift gör ni grupp. Utse någon som antecknar. Lämna in det ni har skrivit till läraren sedan. De av er som är frånvarande idag gör uppgiften individuellt på fritiden eller på stödpass.
E: Eleven beskriver översiktligt webbens historia och påverkan på samhället
C: Eleven beskriver utförligt webbens historia och påverkan på samhället
A: Eleven beskriver utförligt och nyanserat webbens historia och påverkan på samhället
Sedan fortsätter ni med Jarlsdotter-sajten och gör den färdig.
Kompledigt för onsdag kväll
Annandag påsk
Påsklov