Vi påbörjar ett större projekt, en ny webbsida till Tyske kocken. Vi ska göra alla steg från planering till testning av den färdiga sajten och dokumentera arbetet. Sajten ska byggas med bootstrap. Denna gång utgår vi inte från mallar, vilket ger en större frihet i designandet av sajten.
Tyske kockens nuvarande webbsida finns på www.tyskekocken.se om du vill se.
Läroboken: Läs en bra webbplats och arbetsprocessen.
Det vi ska jobba med idag är följande:
Maila planeringen till läraren!
E) Eleven gör en enkel projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven i samråd med handledare produkten.
C) Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten.
A) Eleven gör en genomarbetad projektplan för en tänkt produkt. Vid behov reviderar eleven planen. Utifrån projektplanen utvecklar eleven efter samråd med handledare produkten.
Vill du förbereda dig eller repetera, läs i läroboken.
Vi går igenom:
Se tyskekocken.se för att se vilka sidor som ska vara med. En del texter ska dock uppdateras. Dem hittar du i zip-filen med material. Ladda ner den genom att högerklicka på länken och välja "Spara fil som..."/"Hämta länkad fil som...".
I den mappen finns även logotyper och bilder. De medföljande bilderna är inte av så hög kvalitet. Väljer du att arbeta med andra bilder istället måste du kontrollera att de är fria att använda och vilka villkor som gäller! Det kan till exempel vara att fotografens namn måste anges eller att samma CC-licens måste användas. Tänk på att du bygger en kommersiell webbsida, och det kan påverka vad du får använda.
Se teckenkodning i läroboken.
Så här står det i betygskriterierna:
E) Dessutom redogör eleven översiktligt för vanliga problem som beror på felaktigt angiven teckenkodning i olika applikationer.
C) Dessutom redogör eleven utförligtför vanliga problem som beror på felaktigt angiven teckenkodning i olika applikationer samt väljer och anger lämplig teckenkodning.
A) Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för vanliga problem som beror på felaktigt angiven teckenkodning i olika applikationer, väljer och anger lämplig teckenkodning samt anger hur enklare problem som relaterar till teckenkodningar hanteras.
Missade du lektionen? Gör följande:
Vi går igenom en del av bootstrapkomponenterna:
I sajten ni bygger ska ni lägga in kommentarer för att tyske kocken ska förstå vad som görs var när det blir dags för uppdateringar.
I HTML-filer skriver ni:
<!-- Prislistan börjar här -->
I CSS-filer skriver ni:
/* Inställningar för menyn */
Läs mer på kommentera html och kommentera css.
Påminnelse: Har du inte lämnat in planeringen för sajten, gör det nu!
Vi går igenom:
Nu är det mindre än en månad innan kompletteringar och missade uppgifter ska vara inlämnade (15 maj). Därför inleder vi lektionen med att du kontrollerar mot checklistan att du gjort allt du ska hittills under webbkursen. Om du har rester gör du en plan för hur du ska ta igen det missade. Skriv in din plan i kalender eller annat lämpligt samt maila den till läraren.
Se protokoll & adresser i läroboken
Om du missade lektionen: Gör upp med läraren om stödpass där du mungligt får redogöra för detta och därmed visa att du läst in det.
Föreläsning och frågor att besvara
Om du missade lektionen: Gör upp med läraren om stödpass att besvara frågorna.
(EEDAT ev sena pga NP Svenska)
Genomgång där du själv provar samtidigt.
Om du missade lektionen: Gör upp med läraren om stödpass där du får visa att du kan detta.
Nästa lektion är första deadline för sajten. Har du mer kvar än du hinner på en lektion måste du arbeta hemma.