ÖVNING | KAMERAN/KOMPOSITION
Det är inte bara en som kommit hem efter ett fotouppdrag och upptäckt att bilderna är gultonade, alldeles blå eller drar åt någon annan färg. Då är det vitbalansen som blivit fel. Tro mig, det här vill du ha koll på hur det fungerar. Därför ska vi lära oss mer om det idag.
Fotografisk bild 1: Syftet med uppgiften är att du ska bli medveten om hur ljuset skiljer sig åt i olika situationer och lära dig hantera vitbalans såväl vid fotografering som redigering.
Fotografisk bild 2-4: Du förväntas redan veta hur du ställer in vitbalans på kamera och i redigeringsprogram. För dig är syftet att träna på att använda vitbalans för uttrycka känslor och stämningar.
Du ska fota två olika motiv med olika vitbalansinställningar (punkt 1 och 2). I dessa deluppgifter är det viktigaste att du provar olika vitbalansinställningar i olika ljus.
Sedan ska du fotografera bilder som du sedan ska bearbeta i datorn så att bilderna blir varmare och kallare (punkt 3). Här lägger du mer engagemang i det estetiska och känslan bilderna förmedlar.
Lägg upp bilderna och skriv texter i din fotoblogg. (Arbetar ni inte med en sådan i din grupp lämnar du in bilderna och texterna istället.)
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska fotografera utomhus.
Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med visst handlag. |
Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med gott handlag. Du tar hänsyn till uppgiftens syfte och de färdiga bildernas känsla när du väljer motiv. |
Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med mycket gott handlag. Du tar hänsyn till uppgiftens syfte och de färdiga bildernas känsla när du väljer motiv. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. |
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar översiktligt vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar översiktlig de val du har gjort. |
Du redogör utförligt för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar utförligt vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar utförligt de val du har gjort. |
Du redogör utförligt och nyanserat för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar utförligt och nyanserat vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort. |