Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KAMERAN/KOMPOSITION

VITBALANS

Det är inte bara en som kommit hem efter ett fotouppdrag och upptäckt att bilderna är gultonade, alldeles blå eller drar åt någon annan färg. Då är det vitbalansen som blivit fel. Tro mig, det här vill du ha koll på hur det fungerar. Därför ska vi lära oss mer om det idag.

Fotografisk bild 1: Syftet med uppgiften är att du ska bli medveten om hur ljuset skiljer sig åt i olika situationer och lära dig hantera vitbalans såväl vid fotografering som redigering.

Fotografisk bild 2-4: Du förväntas redan veta hur du ställer in vitbalans på kamera och i redigeringsprogram. För dig är syftet att träna på att använda vitbalans för uttrycka känslor och stämningar.

 


Uppgift

Du ska fota två olika motiv med olika vitbalansinställningar (punkt 1 och 2). I dessa deluppgifter är det viktigaste att du provar olika vitbalansinställningar i olika ljus.

Sedan ska du fotografera bilder som du sedan ska bearbeta i datorn så att bilderna blir varmare och kallare (punkt 3). Här lägger du mer engagemang i det estetiska och känslan bilderna förmedlar.

  1. Olika vitbalans utomhus: Sök upp ett trevligt motiv utomhus. Fotografera motivet med kamerans olika vitbalasinställningar (auto = AWB, dagsljus, skugga, moln, glödlampa, lysrör och blixt). Fotografera i samma ordning som inställningarna presenteras på kameran, så du vet vilken bild som är fotograferad med vilken inställning.
  2. Olika vitbalans inomhus: Sök upp ett trevligt motiv inomhus. Hittar du ett motiv i glödlampssken väljer du det. Annars får du fotografera i lysrörsbelysning. Fotografera motivet med kamerans olika vitbalasinställningar i samma ordning som de presenteras på kameran.
  3. Justera i efterhand: Leta upp motiv som du tror skulle passa att få extra värme eller kyla. Det är viktigt att du fotograferar denna bild i raw, så det går bra att ändra vitbalansen i efterhand.
    (Har du inte möjlighet att fota i raw på din kamera, får du experimentera med olika vitbalans direkt i kameran istället för att åstadkomma önskad effekt.)
  4. Lägg in bilderna på datorn.
  5. Bilderna som är fotograferade med olika vitbalansinställningar (punkt 1 & 2) ska du inte redigera. De får vara som de är.
  6. Nu ska du arbeta med bilderna som du fotat för att experimentera med vitbalansen i efterhand (punkt 3):
    • Välj ut några bilder som du vill arbeta vidare med.
    • Öppna raw-filerna i lämpligt bildredigeringsprogram och spara en kopia som bilden såg ut från kameran.
    • Arbeta med vitbalansen i bilderna. Det brukar vara lättare få till det som man vill om man börjar justera blått-gult och sedan grönt-lila.
    • Spara bilderna med dina nya vitbalansinställningar.

 

Inlämning & redovisning

Lägg upp bilderna och skriv texter i din fotoblogg. (Arbetar ni inte med en sådan i din grupp lämnar du in bilderna och texterna istället.)

  1. Lägg upp alla bilder där du fotat utomhus och inomhus med olika kamerans olika vitbalansinställningar.
  2. Skriv till varje bild vilken inställning du har använt. Om du inte minns kan du se det
  3. Lägg upp bilderna där du justerat vitbalansen i efterhand. Lägg upp både originalbilderna och de bilder du har förändrat.
  4. Skriv om varja bild som du justerat vitbalansen på i efterhand:
    • Varför valde du att arbeta med just detta motiv?
    • Vad har du gjort med vitbalansen?
    • Vad ville du åstadkomma med förändringarna?
    • Vad tänker du om resultatet?
  5. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  6. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska fotografera utomhus.

Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Programvaror för digital bildbehandling.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering, digitala bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning, lagring av bilder och digitala färgrymder.
  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. Ljussättning i och utanför studio, olika ljuskällors egenskaper, kvalitetskrav för utskrifter och kopiering samt anpassning av bilder för publicering i olika medier.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.
  • Metoder för att utveckla kommunikationsförmåga och ett personligt bildspråk.

Fotografisk bild 4

  • Fotografens konstnärliga process.
  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med visst handlag.

Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med gott handlag. Du tar hänsyn till uppgiftens syfte och de färdiga bildernas känsla när du väljer motiv.

Du fotograferar och redigerar bilderna som beskrivs i uppgiften och använder utrustningen med mycket gott handlag. Du tar hänsyn till uppgiftens syfte och de färdiga bildernas känsla när du väljer motiv.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar översiktligt vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar översiktlig de val du har gjort.

Du redogör utförligt för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar utförligt vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar utförligt de val du har gjort.

Du redogör utförligt och nyanserat för hur vitbalansinställningarna vid fotografering och redigering påverkar bilderna och kommenterar utförligt och nyanserat vad det gör med bildens uttryck och känsla. Du motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort.

Upp