ÖVNING | MOTIV
Nästan alla har och använder sina kameror flitigt i dag. Facebook och Instagram svämmar över av porträtt. Många porträtt är tämligen mediokra. Med enkla knep, kreativt tänkande och träning blir bilderna intressantare och mer estetiskt tilltalande. Det jobbar vi på. Dagens bilder fotas utomhus, eller i alla fall med ljus utifrån. Ett sätt att få riktning på ljuset är att kliva innanför en portöppning eller liknande.
Du ska ta flera porträtt utomhus. Detta ska göras med bländarprioriterad halvautomatik eller helt manuellt.
Leta efter platser med spännande ljus, till exempel under viadukter, innanför en port, där ljuset strilar ner bland träd, platser med spännande skuggor etc. Prova med ljuset i olika riktningar. Använd reflexskärm eller upplättningsblixt och prova även utan. Reflexskärmen kan användas antingen för att reflektera in ljus mot ansiktet om det ligger i skugga och för att lätta upp skuggsidan om ljuset kommer från sidan. Experimentera!
Titta också på ljus och skuggor på din modell. Genom att vrida ansiktet lite, lite eller höja/sänka det en aning kan bilden förändras mycket. Titta särskilt på hur ljuset faller på ögonen och så att det inte blir fula skuggor av näsa, glasögon eller annat.
Nästan alltid är kort skärpedjup (stor bländare) att föredra när du fotar porträtt. Det finns undantag när miljön också behöver vara skarp.
Fokus ska vara på ögonen (eller om modellens huvud inte är vänt mot kameran, det öga man lägger mest märke till i bilden). Rikta kameran mot ögat och tryck ner avtryckaren halvvägs. Komponera sedan bilden utan att släppa upp knappen. När du har det du vill i sökaren trycker du ner avtryckaren färdigt och bilden tas. Om kameran inte väljer att fokusera där du vill, kan du välja fokuspunkt manuellt.
Prova också fota i miljöer som ger porträtten en speciell känsla. Idealet är förstås om miljön berättar om modellen, men du kan också tillåta er att fota i andra miljöer som ger känslor och effektfulla bilder.
Publicera bilderna på din fotoblogg och skriv en reflektion kring varje bild. Berätta hur du gjort och tänkt kring bilderna och varför du tycker att de blev lyckade. Några hjälpfrågor:
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Skriv gärna ner en lista, på papper eller i telefonen, med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Det här är ett exempel på hur en reflektion kring en bild kan se ut:
Modellen står innanför porten till en loge. Det regnar ute och himlen är mulen. Det gör den till en gigantisk "softbox" och hela dörröppningen fungerar som ljuskälla. Det ger ett mjukt ljus med mjuka övergångar mellan högdagrar och skuggpartier.
Modellens riktning i förhållande till dörröppningen gör att ljuset kommer snett från sidan och bara en del av honom blir ordentligt upplyst. Skillnaderna mellan de ljusa och mörka partierna ger mycket djup i bilden. Peter tittar mot ljuset vilket gör att vi ser hans ansikte bra, även om ögonen inte är lika tydliga som de varit utan glasögon. Det mjuka ljuset gör att glasögonen inte lämnar några störande skuggor.
Bilden togs med den största bländare som gick välja, f/4.5, och bör därmed ha ett kort skärpedjup. Det blir dock inte så tydligt då modellen står nära bakgrunden. Att bakgrunden är relativt skarp gör inget i denna bild då det är en lugn bakgrund. Man tittar på den för att få en ledtråd om miljön, men den tar inte så mycket uppmärksamhet att den stjäl uppmärksamheten från modellen.
Jag använde varken upplättningsblixt eller reflexskärm då jag ville ha en riktigt mörk skuggsida. Att inget syns i bakom modellen hjälper till att renodla bilden. Om inte hela ansiktet synts hade jag dock övervägt att försöka reflektera lite ljus till skuggsidan.
Det mjuka ljuset i kombination med den drömmande blicken tror jag gör att betraktraren undrar vad han funderar på. Det gör bilden spännande. De vertikala linjerna i dörröppningen ger en kontrast mot mjukheten i bilden i övrigt. Det, i kombination med det fina ljuset, är det som gör att jag tycker om den här bilden.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. |
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap och varför du är nöjd med resultatet. |
Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap och varför du är nöjd med resultatet. |
Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap och varför du är nöjd med resultatet. |