ÖVNING | KOMPOSITION/MOTIV
Intressanta texturer, till exempel en betonvägg, en rostig metallyta, en sliten trävägg eller en bit papper, kan ibland fungera självständigt som en bild men oftare används sådana bilder som bakgrunder till texter och andra bilder eller i fotomontage. Det är värdefullt att ha ett bibiliotek med intressanta texturer att ta fram när man ska arbeta med bildredigering. Man måste öva sitt öga för att lägga märke texturer i det verkliga livet där de ska trängas med så många andra intryck. Det ska vi göra denna gång, träna vår blick och börja bygga vårt bibliotek av texturer.
Ut och leta texturer som kan fungera som bakgrunder eller att smälta ihop med andra bilder. Det kan vara betongvägg, trä, tyg, asfalt, rostig metall, ett gammal oljefat, bark och en hel massa annat. Börja bygga ditt texturbibliotek! En (eller flera om du vill) av dina texturer ska senare användas i ett fotomontage om och med dig. Ha gärna det i åtanke när du fotograferar.
Ytan ska vara spännande, men bilden i sig kan gärna vara lite intetsägande utan direkt blickfång. Sådana här bilder använder man tillsammans med annat - ofta i fotomontage eller som bakgrund bakom en text. Då blir det man monterar på bilden blickfång.
Fota i manuellt eller halvautomatiskt läge. Som vanligt fotograferar du i rawformat.
Spara alla bilder du är nöjd med högupplösta i ett texturbibliotek (en mapp där du sparar bra-att-ha-texturer) på din dator.
Välj ut 3-5 av dina favoriter som du lägger upp på fotobloggen. (Arbetar ni inte med fotoblogg lämnar du in dem istället.)
Repetera de sidor du behöver för uppgiften.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Det går inte sätta betyg på uppgiften i det här steget. Bedömningen måste utgå från vad du gör av bilderna senare.
Kompletta bedömningskriterier finns på Skolverkets webb.