ÖVNING | KAMERAN/TEMAN
Grunge kan vara en musik- eller klädstil, men det kan också betyda ful, skabbig eller nedgången. Din tolkning av de orden, blir ditt tema i denna uppgift.
Fotografisk bild 1: Syftet är dels att träna dig i att använda kameran på olika sätt och dels att träna ditt bildseende och förmåga att skapa estetiska bilder utifrån ett tema.
Fotografisk bild 2-4: Du förväntas redan kunna ställa in kameran för olika typer av bilder. Syftet för dig är att träna dig i låta ett speciellt tema genomsyra såväl fotografering som redigering.
Vi kommer att göra en fotoutflykt. Du får här en lista på uppdrag. Använd din fantasi för att hitta sätt att fotografera dessa. Tänk både tekniskt och estetiskt när du skapar bilderna. Bilderna ska var estitiskt tilltalande, temat till trots. Du ska alltså hitta skönhet och känsla i det slitna. Fotografera varje uppdrag flera gånger, och välj ut de bästa bilderna sedan.
Med utgångspunkt i temat grunge (ful, skabbig, nedgången) fotograferar du följande:
Repetera de sidor du behöver för uppgiften.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder.
Skriv ner deluppgifterna (om du inte får dem på papper från läraren) så du håller koll på att du gör allt.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du fotograferar och redigerar med visst handlag. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar bilderna i uppgiften med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du fotograferar bilderna i uppgiften med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. |
Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för och motiverar översiktlig dina val med utgångspunkt från temat. |
Du redogör utförligt för och motiverar utförligt dina val med utgångspunkt från temat. |
Du redogör utförligt och nyanserat för och motiverar utförligt och nyanserat dina val med utgångspunkt från temat. |