Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | REDIGERING/BILDFILER

STORLEKSANPASSA BILD

Vilken upplösning är bäst? Hur stor är en lagom stor bild? Det beror alldeles på hur du ska använda den. Genom att prova anpassa en bild till några olika användningsområden lär du dig hur man ändrar storlek och upplösning rent praktiskt i Photoshop samtidigt som du får begreppen du behöver för att kunna läsa dig till eller diskutera storlek och upplösning.

 


Uppgift

Välj en bild som du har fotograferat och som du är nöjd med eller ta en ny om du föredrar det. Anpassa den för tre användningsområden, se deluppgift A-C. Bilden kan behöva beskäras.

Har du en kamera med lägre upplösning måste du välja en bild i stående format för att pixlarna ska räcka till i uppgift A.

 

A) Tryckt tidskrift

Bilden ska vara utfallande och täcka helsida om bilden är i stående format eller helt uppslag om den är i liggande format.

Tidningen trycks i 300 ppi.

En helsida i den aktuella tidningen är 205 mm bred och 280 mm hög. De använder sig av 4 mm utfall ("säkerhetsmarginal"). För en helsida ska bilden alltså vara 209 mm bred (4+205) och 288 mm hög (4+280+4).

För ett uppslag ska bilden vara 418 mm bred (4+205+205+4) och 288 mm hög (4+280+4).

Bilder till helsidor monteras med utfall.

Väljer man att göra ett uppslag ska man tänka på en till sak: Inget väsentligt i bilden bör hamna i mitten eftersom det alltid blir skuggor där och bilden upplevs lite förvrängd pga papperets böjning.

Tänk på att inget väsentligt bör hamna i vecket om bilden täcker hela uppslaget.

Undvik att placera något väsentligt i bilden i mitten av ett uppslag.

Spara bilden som jpeg med så hög kvalitet som möjligt.

 

B) Utskrift

Din bild ska skrivas ut på ett A4 (210 x 297 mm). Liggande eller stående beror på vilken bild du valt. En vanlig skrivare brukar inte kunna skriva ända ut till kanten, så i det här fallet gör du bilden med en vit kant. Hur bred avgör du själv, men bild + ram ska alltså tillsammans precis passa ett A4.

Vilken upplösning man väljer för skrivare beror på kvaliteten på skrivaren och papperet, men 100-150 ppi brukar vara lämplig upplösning på bilden. En högre upplösning gör sällan utskriften bättre, utan bara filen större.

Spara bilden som jpeg med så hög kvalitet som möjligt.

 

C) Webb

Tidigare sa man att webbilder ska ha upplösningen 72 ppi. Numera har knappast någon så låg upplösning på sin skärm. 100 ppi är nog mer realistiskt, men olika skärmar har olika upplösning. Egentligen spelar det ingen roll vilken upplösning du anger för bilden om den ska användas för webben. Det är bara antalet pixlar som har betydelse. En pixel i bilden motsvarar en pixel på skärmen. En lagom stor bild är bekväm att se på, inte för liten och inte för stor. Man brukar vilja undvika att betraktaren tvingas skrolla för att se hela bilden. Du får göra en egen bedömning av vad som är lämpligt.

Spara bilden som jpeg. Välj en lämplig kompromiss mellan filstorlek och bildkvalitet. Prova dig fram, men kom ihåg att spara originalbilden i så hög kvalitet som möjligt eftersom det inte går återställa kvalitet som man förlorat i komprimeringen.

 

Inlämning & redovisning

Denna uppgift lämnas in istället för att publiceras på fotobloggen, då bara en av deluppgifterna passar för webbpublicering. Lämna in bilderna och skriv vad du har gjort och varför.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Gör en kopia innan du krymper en bild. Det går inte återställa pixlar du har tagit bort.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 5. Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. Kunskaper om bildpublicering för olika syften och genom olika kanaler. Förmåga att använda områdets begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Bildupplösning, dokumentstorlek vid digital bildbehandling, samt hur och varför man lagrar data i olika format.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering, digitala bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning, lagring av bilder och digitala färgrymder.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Dina bilder går att använda för sina respektive användningsområden (format, upplösning, beskärning, motivval) och du kan förklara översiktligt varför du gjort som du gjort. Dina bilder har god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet (format, upplösning, beskärning, motivval) och att du kan förklara utförligt vad du gjort och berätta varför. Dina bilder har genomgående god kvalitet (format, upplösning, beskärning, motivval) och att du kan motivera dina val utförligt och nyanserat.

Upp