Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | MOTIV

STICKSÖM

Målet för oss, och även för dig hoppas vi, är att du ska utvecklas mycket som fotograf under det här året. Lektionspassen är långa, och ibland kanske det blir tid över. De gångerna får du arbeta med "sticksömmen". Namnet har vi tagit från människor som sätter sig och stickar något fint och användbart när de får en stund över. Sticksömmen ska hjälpa dig att komma ytterligare en bit på väg i din fotografiska utveckling, och det ska mynna ut i något fint som du kan vara stolt över.

 


Uppgifter & inlämning

Välj mellan de fyra uppgifterna nedan. Det här är ett långtidsprojekt. Blir du färdig med den du valt, fortsätter du med nästa.

A. Portfolio

En portfolio är i fotokretsar en samling bilder. Det kan vara en snygg bok med läderpärmar och fotografens namn på utsidan, men det kan också vara en pdf-fil eller en webbsida. Urvalet avgörs av hur den ska användas, t.ex. söka arbete eller utbildning eller visa potentiella kunder. Den kan också användas för att man själv ska se sin utveckling. En portfolio kan ha ett visst tema eller vara en samling med de bilder man är mest nöjd med.

Ett vanligt arbetssätt är att göra ett första urval med ca 100-300 bilder man är nöjd med och som passar syftet med portfolion. Dessa skriver man ut och placerar ut på ett bord eller en vägg. Titta, ta bort, lägg till och flytta runt tills du hittat 10-30 bilder som du kan stå för och som passar ihop med varandra. Det är alltid bättre med färre riktigt bra än fler halvbra bilder. Har du inte en fotoskrivare eller om du tycker det är för dyrt skriva ut bilderna kommer du en bra bit genom att sortera dem på liknande sätt i datorn.

Gör en snygg presentation med egna bilder som du är nöjd med. Montera dem i InDesign med passande fram- och baksida (eller gör en webbsida om du föredrar det). Det måste framkomma att det är du som är fotograf.

Som alternativ kan du välja att göra en fotobok med dina bilder istället. I så fall lägger du till texter till bilderna. Texterna kan berätta om motivet, hur du fotograferat bilden (inställningar, komposition mm) eller vara mer poetiska.

Exportera den färdiga portfolion som pdf och lämna in den på Classroom. Alternativt kan du publicera den som en webbsida och skriva in länken på Classroom. Om du vill kan du dessutom lägga upp filen på fotobloggen.

Det kan vara klokt att både göra en pdf i minsta filstorlek och en i utskriftskvalitet. Då har du en version som går bra att skicka över nätet och en med riktigt fin kvalitet.

B. Fotohandbok

"Jag har gått på skolan i tre år utan att förstå ordentligt hur det här med skärpedjup fungerar, men när jag förberedde mig för den här genomgången blev det plötsligt solklart" sa en av våra treor när han undervisade yngre elever om grunderna i foto. Så är det ofta, när vi förklarar för andra förstår vi själva. Därför är det här med att skapa en fotohandbok ett utmärkt projekt. Det är dock avgörande att du använder dina egna ord och förklarar på ditt eget sätt. Med copy-paste lär du dig ingenting.

Gör en handbok med egna bildexempel och beskrivningar. Välj ut det du anser vara viktigt att känna till för en fotograf. Det kan vara till exempel skärpedjup, rörelse, kameravinklar, hur man sköter kameran med mera. Ta gärna en titt i läroboken, i en fotohandbok eller på andra webbsidor för tips om vad du kan ta upp.

Gör en trevlig layout och montera allt i InDesign. Gör även fram- och baksida. Framsidan ska ha titel och författarnamn.

Exportera den färdiga portfolion som pdf och lämna in den på Classroom. Om du vill kan du dessutom lägga upp filen på fotobloggen.

Det kan vara klokt att både göra en pdf i minsta filstorlek och en i utskriftskvalitet. Då har du en version som går bra att skicka över nätet och en med riktigt fin kvalitet.

C. Fördjupning om fotograf

Vi skapar inte i ett vakuum. Nya idéer får vi när vi ser ett samband mellan två olika kunskaper, minnen eller tidigare idéer. Vi binder ihop prickarna, som Steve Jobs lär ha sagt. Kreativitet handlar alltså om att förena olika kunskaper och influenser. Förstår man det, förstår man varför det är så givande att ta del av andras verk. Och självklart vill man då lära sig av de bästa.

I den här uppgiften fördjupar du dig i olika fotografer. Vilka och hur många bestämmer du. Titta i fotoböcker på biblioteket och sök på internet för att hitta lämpliga kandidater. Du kan också prata med lärarna för tips om vilka du kan fördjupa dig i.

Skriv och berätta om fotograferna och visa bildexempel. Gör en tilltalande layout och montera text och bilder i InDesign. Skapa en fram- och baksida. Framsidan ska ha titel och ditt namn.

Exportera som pdf och lämna in på Classroom.

 


D. Portfolio/showreel

Du som går estetiska programmet kan även välja denna uppgift som sticksöm.

Gå igenom allt du har sparat ända sen du började här på skolan och välj ut det som du är mest nöjd med och som du vill visa upp för framtida arbetsgivare. Det kan vara foton, videos, konstverk, websidor, bloggar, texter med mera. Sedan ska du sätta ihop dem på ett estetiskt tilltalande sätt till ett showreel (bildspel, film) eller en portfolio (t.ex. en broshyr eller bok eller digital samling av något slag) som du kan använda när du slutar skolan för att söka jobb.

Lämna in på Classroom.

(Går du ettan eller tvåan kan du ändå göra detta och fylla på under resten av tiden du har kvar på gymnasiet.)

 

Upp

 

 

Kursplan & bedömning

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb.