Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KAMERAN/MOTIV

SJÄLVPORTRÄTT

Du ska fotografera ett självporträtt. För att göra det använder du fjärrutlösare (tillbehör) eller kamerans självutlösare. Du har stor nytta av att veta hur de används. Det kan vara för att du själv vill vara med på bild, men kanske framför allt när d fotograferar med längre slutartider och inte vill riskera att kameran skakar till när du trycker in avtryckaren. Att skapa ett självporträtt är en uppgift i sig, men du kommer även att återanvända det i en senare uppgift där du skapar ett fotomontage.

Fotografisk bild 1: Syftet med denna uppgift är dels att du ska prova använda självutlösare och/eller fjärrutlösare och dels att du ska fotografera ett självporträtt.

Fotografisk bild 2-4: Syftet med denna uppgift är att skapa ett självporträtt med det estetiska uttryck du önskar.

 


Uppgift

Med självutlösare ska du ta ett självporträtt av dig själv.

  1. Se till att kameran står stadigt med hjälp av stativ eller på en ärtsäck (påse med ärtor eller liknande i), ett bord eller liknande.
  2. Ljussätt och komponera bilden på ett sätt som passar dig. Det är helt okej att använda rekvisita eller tänka annorlunda om du vill.
  3. Fotografera. Det är svårt att hitta av exakt när man fotar med självutlösare, så ta gärna med lite extra runt om och beskär det sista vid redigeringen.
  4. Kontrollera noga på kamerans skärm att skärpan blev bra och att bilden blev som du önskar.
  5. Redigera bilden.

Självporträttet är en uppgift i sig, men bilden ska även återanvändas i ett fotomontage tillsammans med en texturer som du fotar i uppgiften Texturer. Vill du göra flera självporträtt för att använda till det kommande fotomontaget är det förstås helt okej.

 

Inlämning & redovisning

Lägg upp bilden i din fotoblogg. Skriv om hur du har arbetat och motivera dina val. (Använder ni inte fotoblogg i din grupp, lämnar du in bilden istället.)

Spara bilden i din kursmapp på datorn också. Dels ska den återanvändas till fotomontaget och dels ska du ha en säkerhetskopia.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder om du väljer att fotografera utomhus.

Det är svårt hitta precis rätt när man själv är med på bilden istället för att stå bakom kameran. Ta mer lite extra i bilden och beskär det sista vid redigeringen.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Programvaror för digital bildbehandling.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering, digitala bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning, lagring av bilder och digitala färgrymder.
  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. Ljussättning i och utanför studio, olika ljuskällors egenskaper, kvalitetskrav för utskrifter och kopiering samt anpassning av bilder för publicering i olika medier.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.

Fotografisk bild 4

  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du använder kamera och annan utrustning med visst handlag. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder kamera och annan utrustning med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder kamera och annan utrustning med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.

Du använder med viss säkerhet komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation komposition, ljus och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för och motiverar översiktlig de val du har gjort under skapandet av bilden.

Du redogör utförligt för och motiverar utförligt de val du har gjort under skapandet av bilden.

Du redogör utförligt och nyanserat för och motiverar utförligt och nyanserat de val du har gjort under skapandet av bilden.

Upp