Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | BILDFILER

PROGRAM & FORMAT

Du ska kunna redogöra för olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.

 


Uppgift

Gör en sammanställning över bildformaten och programvarorna som anges nedan. Börja skriva in det du redan vet. Sedan googlar du för att ta reda på mer, men du måste skriva med egna ord och får inte använda copy-paste. Den information du hämtar från internet måste förses med källor.

Berätta om respektive bildformat/programvara. Vilka fördelar finns? Vilka nackdelar/begränsningar har formatet/programmet?

Bildformat

Programvaror

 

Inlämning & redovisning

Uppgiften lämnas in på Classroom.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Bildupplösning, dokumentstorlek vid digital bildbehandling, samt hur och varför man lagrar data i olika format.
  • Programvaror för digital bildbehandling.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering, digitala bildformat, dokumentstorlek, bildupplösning, lagring av bilder och digitala färgrymder.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A

Du redogör översiktligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.

Du redogör utförligt för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.

Du redogör utförligt och nyanserat för några olika digitala bildformat och programvaror samt för deras möjligheter och begränsningar.

Upp