ÖVNING | MOTIV/REDIGERING
Bilder i förhållandet 2 x 1 eller bredare kallas panoramabilder. De kan vara riktigt häftiga. Det går göra stora tavlor av dem då bilden består av flera bilder som fogats samman, så det finns gott om pixlar. Idag ska ni få lära er hur man gör.
Foto och redigera panorama. Välj motiv som gör sig bra i det breda formatet. Använd med fördel stativ (men det brukar fungera utan också).
Sätt ihop de ingående bilderna i Photoshop eller annat bildredigeringsprogram som kan hantera panorama. Se Panorama.
Spara bilden både i fullstort och litet format. Den stora versionen behöver du om du vill göra en tavla av bilden, nu eller i framtiden. Den mindre versionen lägger du upp på fotobloggen. Bredden på den kan vara mellan 1000 och 2000 pixlar.
och skriv en kommentar. Berätta vad du lärt dig under arbetet med panoramabilden och vilka slutsatser du drar när du beskådar din och andas panoramabilder.
Tänk på att bilderna ska överlappa varandra.
Ta gärna en extra bildserie för säkerhets skull.
Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.
Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck [av syftet*]. [*gäller foto 3] |
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck [av syftet*]. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. [*gäller foto 3] |
Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck [av syftet*]. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. [*gäller foto 3] |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktlig på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |