Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | MOTIV/REDIGERING

PANORAMA

Bilder i förhållandet 2 x 1 eller bredare kallas panoramabilder. De kan vara riktigt häftiga. Det går göra stora tavlor av dem då bilden består av flera bilder som fogats samman, så det finns gott om pixlar. Idag ska ni få lära er hur man gör.

 


Uppgift

Foto och redigera panorama. Välj motiv som gör sig bra i det breda formatet. Använd med fördel stativ (men det brukar fungera utan också).

Sätt ihop de ingående bilderna i Photoshop eller annat bildredigeringsprogram som kan hantera panorama. Se Panorama.

Spara bilden både i fullstort och litet format. Den stora versionen behöver du om du vill göra en tavla av bilden, nu eller i framtiden. Den mindre versionen lägger du upp på fotobloggen. Bredden på den kan vara mellan 1000 och 2000 pixlar.

 

Inlämning & redovisning

och skriv en kommentar. Berätta vad du lärt dig under arbetet med panoramabilden och vilka slutsatser du drar när du beskådar din och andas panoramabilder.

  1. Publicera bilderna på din fotoblogg (eller lämna in bilden om ni inte arbetar med fotoblogg).
  2. Skriv om bilden:
    • Vad har du lärt dig under arbetet med panoramabilden?
    • Hur har du arbetat? Varför gjorde du så?
    • Vad förmedlar din panoramabild? (känslor, tankar, idéer, budskap)
    • Vilka slutsatser du drar när du beskådar din och andas panoramabilder?
       
  3. Spara som alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen privat, till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om panoramabilden inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Tänk på att bilderna ska överlappa varandra.

Ta gärna en extra bildserie för säkerhets skull.

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Programvaror för digital bildbehandling.
  • Kopiering, bildredigering och metoder för att ta fram bilder på papper och för visning.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik, dvs. digital bildbehandling, redigering []...]
  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. [...]
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Metoder för en öppen och experimenterande attityd och att hitta okonventionella lösningar av bildmässiga problem.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.

Fotografisk bild 4

  • Fotografens konstnärliga process.
  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck [av syftet*].

[*gäller foto 3]

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck [av syftet*]. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

[*gäller foto 3]

Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck [av syftet*]. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

[*gäller foto 3]

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktlig på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Upp