Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KOMPOSITION

LINJER

Man och barn

Kanal i Venedig

Bäck

Udde

Kurvig väg

Linjer är effektfulla. De styr i hög grad hur vi ser på bilder och hur vi upplever dem. Den här uppgiften gör du för att öka ditt medvetande om linjespelet i motiven.

 


Uppgift

Du ska fota bilder där vertikala, horisontella, diagonala och böjda linjer (tänkta eller "verkliga") är en bärande del av kompositionen. Bilderna ska vara estetiskt tilltalande. Du fotar alltså inte linjer utan fina motiv där linjer är en bidragande faktor till att bilden blir effektfull. Fota i manuellt eller halvautomatiskt läge och i rawformat.

Välj ut din bästa bild för respektive punkt i listan ovan. Redigera dessa.

 

Inlämning & redovisning

  1. Lägg upp de utvalda och redigerade bilderna på din fotoblogg (eller lämna in om ni redovisar på det sättet i din grupp).
  2. Skriv en reflektion kring ditt arbete, komposition och resultat. Lägg särskild vikt vid linjespelet i dina bilder och hur det påverkar budskapet och känslan i bilden.
  3. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Läs detta innan du gör uppgiften:

Tänk på

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.

Skriv gärna en lista med deluppgifterna, så du håller koll på att du gör allt.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

 

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med visst handlag. När du samråder med läraren bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.När du samråder med läraren bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar bilder med horisontella, vertika, diagonala och böjda linjer med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.När du samråder med läraren bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter.

Du använder med viss säkerhet komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation komposition - särskilt linjespel - och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för ditt arbete och resultat. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktligt hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt för ditt arbete och resultat. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för ditt arbete och resultat. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat hur du använt linjer i kompositionen och på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Upp