ÖVNING | MOTIV/STUDIOFOTO
Jul. Ljus. Sång. Barn. Jesusbarnet. Familj. Presenter. Snö.
Julen förknippas med stämning och känslor. En del av gruppen ska fånga julens stämning på bild. Att kunna kommuniera känslor och stämning till betraktaren är viktigt. Dessutom är det roligt att jobba med.
En vanlig present till jul är porträtt. Den andra delen av gruppen får besök av människor som vill bli fotograferade för att kunna ge porträtt av sig själva till sina nära och kära. Att arbeta med riktiga kunder är bra. Man får öva sig i kommunikation med kunden och skärper till sig lite extra när det är på riktigt.
Du gör en av uppgifterna.
Förbered uppgiften genom att ta med den rekvisita du behöver för att skapa bilderna!
Du ska fota stämningsfulla julkort. Hur du gör är upp till dig och din fantasi, men börja gärna med att googla runt för att skaffa dig inspiration. Om du fotar inomhus eller utomhus är upp till dig. Samma sak gäller om du har med modeller och rekvisita eller om du använder dig av juliga miljöer som de är.
Ta många bilder. Välj sedan ut några som du är riktigt nöjd med och redigera dem.
Publicera i fotobloggen och skriv och berätta om ditt arbete. Lägg störst vikt vid att berätta om hur du gjort för att få fram julstämning i bilderna (ljus, komposition, motiv, placering, färger mm).
Ett antal familjer har bokat tid för porträttfotografering. Ni ska i små grupper ta så fina bilder som ni bara kan till dessa. Ta många bilder så du har många att välja bland sedan.
Vid nästa lektionstillfälle redigerar du bilderna. De färdiga bilderna sparas i full storlek i JPEG. Du mailar dem till familjerna.
Du ska också spara bilderna i mindre storlek (1024 px) och publicera ett urval på din fotoblogg. I texten du skriver lägger du störst vikt vid att berätta hur du gjort för att modellerna ska känna sig bekväma framför kameran och hur du arbetat med posering och ljussättning för att modellerna ska bli riktigt fina på bilderna.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 1
Fotografisk bild 2
Fotografisk bild 3
Fotografisk bild 4
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Teknik & arbete | ||
Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
Bildernas kvalitet | ||
Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet. |
Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet. |
Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck. |
Estetik & budskap | ||
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. |
Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. |
Fotobloggen | ||
Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktlig på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |
Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap. |