Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | MOTIV/STUDIOFOTO

JULFOTO

Jul. Ljus. Sång. Barn. Jesusbarnet. Familj. Presenter. Snö.

Julen förknippas med stämning och känslor. En del av gruppen ska fånga julens stämning på bild. Att kunna kommuniera känslor och stämning till betraktaren är viktigt. Dessutom är det roligt att jobba med.

En vanlig present till jul är porträtt. Den andra delen av gruppen får besök av människor som vill bli fotograferade för att kunna ge porträtt av sig själva till sina nära och kära. Att arbeta med riktiga kunder är bra. Man får öva sig i kommunikation med kunden och skärper till sig lite extra när det är på riktigt.

 


Uppgift & inlämning

Du gör en av uppgifterna.

Julkort

Förbered uppgiften genom att ta med den rekvisita du behöver för att skapa bilderna!

Du ska fota stämningsfulla julkort. Hur du gör är upp till dig och din fantasi, men börja gärna med att googla runt för att skaffa dig inspiration. Om du fotar inomhus eller utomhus är upp till dig. Samma sak gäller om du har med modeller och rekvisita eller om du använder dig av juliga miljöer som de är.

Ta många bilder. Välj sedan ut några som du är riktigt nöjd med och redigera dem.

Publicera i fotobloggen och skriv och berätta om ditt arbete. Lägg störst vikt vid att berätta om hur du gjort för att få fram julstämning i bilderna (ljus, komposition, motiv, placering, färger mm).

 

Porträtt

Ett antal familjer har bokat tid för porträttfotografering. Ni ska i små grupper ta så fina bilder som ni bara kan till dessa. Ta många bilder så du har många att välja bland sedan.

Vid nästa lektionstillfälle redigerar du bilderna. De färdiga bilderna sparas i full storlek i JPEG. Du mailar dem till familjerna.

Du ska också spara bilderna i mindre storlek (1024 px) och publicera ett urval på din fotoblogg. I texten du skriver lägger du störst vikt vid att berätta hur du gjort för att modellerna ska känna sig bekväma framför kameran och hur du arbetat med posering och ljussättning för att modellerna ska bli riktigt fina på bilderna.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.
  • 5. Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. Kunskaper om bildpublicering för olika syften och genom olika kanaler. Förmåga att använda områdets begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. Ljussättning i och utanför studio, olika ljuskällors egenskaper, kvalitetskrav för utskrifter och kopiering samt anpassning av bilder för publicering i olika medier.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.
  • [Avancerad studiofotografering och ljussättning med digital utrustning.]

Fotografisk bild 4

  • Fotografens konstnärliga process.
  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du använder med visst handlag delar av den tekniska utrustningen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med gott handlag den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder med mycket gott handlag delar av den tekniska utrustningen. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck.

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett tillfredsställande sätt samman till ett enhetligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition och fotografisk teknik för att åstadkomma visuella effekter. Innehåll och form binds på ett gott sätt samman till ett enhetligt och personligt uttryck. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar översiktligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar översiktlig på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och för de möjligheter utrustningen ger. Du motiverar utförligt och nyanserat de val som har gjorts för att uppnå kvaliteten. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt de egna bilderna förmedlar känslor, tankar, idéer och budskap.

Upp