Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | REDIGERING/FOTOHISTORIA

GAMLA BILDER

Originalbild

Som inspiration ser du här en bild från Mårdseleforsen (inte själva forsen) och några försök att få den att efterlikna stilen på äldre bilder.

Exempelbild

Exempelbild

Exempelbild

Exempelbild

Exempelbild

Exempelbild

Vi inleder fotohistorian med att titta på en gammal bild och försöka återskapa den. Det gör vi av två orsaker: Öka medvetenheten om fotografins utveckling och öva oss tekniskt på att försöka skapa bilder efter förlaga.

 


Uppgift

Ladda ner boken Västerbotten 1-82, Kvinnliga fotografer i Västerbotten. Välj ut en bild som du försöker återskapa. Allra viktigast är att du försöker efterlikna bilden när det gäller bildstil och "bildkvalitet". Lyckas du hitta ett motiv som liknar det på bilden du har valt är det lite extra roligt.

 

Inlämning & redovisning

  1. Publicera bilden på din fotoblogg (eller lämna in den om ni inte arbetar med fotoblogg).
  2. Berätta vilken bild du försökt efterlikna. Länka till boken Kvinnliga fotografer i Västerbotten, https://www.vbm.se/wp-content/uploads/2017/09/1983_1.pdf, och skriv in sida och fotograf..
  3. Berätta hur du gjort för att få bilden att se tidstypisk ut.
  4. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  5. Var beredd att berätta om bilden och ditt arbete inför gruppen.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 6. Kunskaper om fotografiets historiska utveckling.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Programvaror för digital bildbehandling.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.
  • Fotografiet och fotografiska genrer förr och nu samt likheter och skillnader mellan olika genrer.

Fotografisk bild 2

  • Fotografiets historia från camera obscura till dagens kamerateknik.

Fotografisk bild 3

  • Fördjupning av fotografiets historia från camera obscura till dagens kamerateknik.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du använder kameran och bildredigeringsprogrammet med visst handlag för att skapa en bild som efterliknar en gammal förlaga. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder kameran och bildredigeringsprogrammet med gott handlag för att skapa en bild som efterliknar en gammal förlaga. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du använder kameran och bildredigeringsprogrammet med mycket gott handlag för att skapa en bild som efterliknar en gammal förlaga. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition, fotografisk teknik och redigering för att åstadkomma visuella effekter som liknar utgångsbilden.

Du använder med viss säkerhet ljussättning, komposition, fotografisk teknik och redigering för att åstadkomma visuella effekter som liknar utgångsbilden. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation ljussättning, komposition, fotografisk teknik och redigering för att åstadkomma visuella effekter som liknar utgångsbilden. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för ditt arbete med att efterlikna ursprungsbilden.

Du redogör utförligt för ditt arbete med att efterlikna ursprungsbilden.

Du redogör utförligt och nyanserat för ditt arbete med att efterlikna ursprungsbilden.

Upp