Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | KAMERAN/KOMPOSITION/REDIGERING/TEMAN

TEMA BONNSTAN

Vi tar en promenad till Bonnstan och Nordanå för att lära känna kameran bättre och öva bildseendet. Prova olika vinklar, kamerainställningar och sök efter intressanta ljus. Arbeta så kreativt du kan utifrån uppgiften.

 


Uppgift

Första lektionen fotograferar ni i Bonnstan. Andra lektioner väljer ni den bästa bilden ur varje kategori, redigerar dessa bilder och skriver utförligt om arbetet.

Läs igenom deluppgifterna innan du går iväg och fotar och fråga om du inte förstår!

 

Lektion 1

Fotografera i raw och ta flera bilder till varje deluppgift. Se till att få med alla uppdrag.

Tänk kreativt! Prova olika vinklar, både i sidled och höjdled. Titta efter speciella ljus. Prova olika kamerainställningar. Komponera bilderna så att de ser riktigt bra ut.

  1. Textur. Leta efter intressanta ytor på husen. Gå nära och låt ytan fylla hela bildrutan.
  2. Kontrast. Fånga kontaster mellan gammalt och nytt.
  3. Spännande detalj. Hitta ett handtag, ett gångjärn, en hasp eller annan spännande detalj och fota på ett sätt så att det framstår vackert.
  4. Stort skärpedjup. Hitta en vy med något i förgrunden och bonnstadskamrar i bakgrunden. Fota med stort skärpedjup (liten bländare, högt tal) så både för- och bakgrund blir skarp (i den mån det går). Då exponeringstiden blir lång med liten bländare måste du stötta kameran på något sätt.
  5. Porträtt i bonnstadsmiljö. En klassisk miljö för bröllops- och porträttfoton är Bonnstan. Tänk på ljuset, bakgrunden och kort skärpedjup (stor bländare, lågt tal).
  6. Dansbanan (Nordanå). Dansbanan är lite speciell i formen. Gå runt och titta och hitta en vinkel där linjespelet blir spännande.

 

Lektion 2

  1. Välj ut den du blev mest nöjd med för varje deluppgift.
  2. Redigera bilderna med stor omsorg. Tänk kreativt även här. Exempel: Skulle bilden vinna på en annan vitbalans? Hur blir den i svartvitt? Bör den rätas upp? Hur är det med ljusa respektive mörka toner? Vinner bilden på att få en vinjettering?
  3. Se: "Inlämning & redovisning" nedan.

Upp

 

Inlämning & redovisning

  1. Lägg upp bilderna på din fotoblogg (eller lämna in om ni redovisar på det sättet i din grupp).
  2. Skriv utförligt om varje bild. Hur har du tänkt kring komposition, ljus, färger, kamerainställningar och andra val du gjorde när du fotograferade och redigerade bilden? Hur förmedlar bilderna känslor, tankar, idéer och budskap?
  3. Spara alltid bilderna i din kursmapp på datorn också. De kan komma att behövas, antingen till senare projekt eller som säkerhetskopia.
  4. Var beredd att berätta lite om bilderna inför gruppen när ni tittar på bilderna tillsammans.

Upp

 

Faktasidor

Repetera de sidor du har behov av:

Tänk på

Läs igenom deluppgifterna innan du går iväg och fotar och fråga om du inte förstår!

Ta på dig bekväma skor och kläder efter väder när du ska ut och fotografera.

Skriv gärna ner en lista med deluppgifterna så du håller koll på att du gör allt.

Se till att kamerabatteriet är laddat och att batteriet sitter i innan du går. Ta också en titt på kamerainställningarna, så kameran inte har kvar oönskade inställningar från en tidigare fotografering.

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Kunskaper om den fotografiska processen från idé till färdig bild. Kunskaper om teknisk utrustning inom det fotografiska området.
  • 3. Färdigheter i att fotografera och digitalt behandla, färghantera, redigera och skriva ut eller kopiera bilder.
  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 1

  • Den fotografiska processen från motivval till publicering.
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel, till exempel komposition, ljussättning, färg och kontrast, och hur en känsla, en tanke, en idé eller ett budskap kan omsättas i fotografisk bild.

Fotografisk bild 2

  • Den digitala bildens grundläggande teknik [...]
  • Den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar. [...]
  • Den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och bildkommunikation. Komposition, ljussättning, färglära, färghantering, kontrast och färgton, bildredigering och övrigt bildbearbetning.
  • Omsättning av känslor, tankar, idéer och budskap till personliga fotografiska uttryck inom till exempel konst-, porträtt- och reklamfotografi samt inom bildjournalistik och dokumentärt berättande.
  • Metoder för en öppen och experimenterande attityd och att hitta okonventionella lösningar av bildmässiga problem.

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska processen med särskilt fokus på den digitala bilden.
  • Metoder för att utveckla kommunikationsförmåga och ett personligt bildspråk.

Fotografisk bild 4

  • Fotografens konstnärliga process.
  • Utrustning och teknik.
  • Foto som konstnärlig uttrycksform.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A
Teknik & arbete

Du fotograferar de olika bilderna med visst handlag. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar de olika bilderna med gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Du fotograferar de olika bilderna med mycket gott handlag. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen. När du samråder med handledare bedömer du med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

Bildernas kvalitet

Bilderna är av tillfredsställande teknisk kvalitet.

Bilderna är av god teknisk och tillfredsställande estetisk kvalitet.

Bilderna är av jämn och god teknisk och estetisk kvalitet samt har ett personligt uttryck.

Estetik & budskap

Du använder med viss säkerhet komposition, fotografisk teknik och det ljus som finna på platsen för att åstadkomma visuella effekter.

Du använder med viss säkerhet komposition, fotografisk teknik och det ljus som finna på platsen för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Du använder med säkerhet och variation komposition, fotografisk teknik och det ljus som finna på platsen för att åstadkomma visuella effekter. I arbetet experimenterar du med de estetiska uttrycksmedlen.

Fotobloggen

Du redogör översiktligt för den fotografiska processen och de möjligheter som utrustningen ger. Du motiverar översiktlig de val du har gjort för att uppnå kvaliteten i bilderna. Du diskuterar översiktligt på vilket sätt dina bilder förmedlar känslor, tankar. idéer och budskap.

Du redogör utförligt för den fotografiska processen och de möjligheter som utrustningen ger. och kommenterar utförligt de val du har gjort för att uppnå kvaliteten i bilderna. Du diskuterar utförligt på vilket sätt dina bilder förmedlar känslor, tankar. idéer och budskap.

Du redogör utförligt och nyanserat för den fotografiska processen och de möjligheter som utrustningen ger. och kommenterar utförligt och nyanserat de val du har gjort för att uppnå kvaliteten i bilderna. Du diskuterar utförligt och nyanserat på vilket sätt dina bilder förmedlar känslor, tankar. idéer och budskap.

Upp