ÖVNING | ÖVRIGT
Bilder behöver ha olika egenskaper i olika sammanhang. Din uppgift i dag blir att reflektera kring detta. Detta är också en sorts introduktion till kommande projekt.
Fundera och ta reda på följande. Uppgiften skrivs och lämnas in på Classroom.
Några frågor som kan vara till hjälp när du funderar vad du kan ta upp:
Observera att olika bilder och sammanhang inom samma användningsområde ovan kan ställa olika krav, så du kan behöva nyansera dina svar.
Några frågor som kan vara till hjälp när du funderar vad du kan ta upp:
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i olika kurser:
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Fotografisk bild 3
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Du beskriver översiktligt vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar översiktligt vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera. |
Du beskriver utförligt vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar utförligt vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera. |
Du beskriver utförligt och nyanserat vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar utförligt och nyanserat vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera. |