Bia Rask Fotokurs

ÖVNING | ÖVRIGT

BILDERS ANVÄNDNING

Bilder behöver ha olika egenskaper i olika sammanhang. Din uppgift i dag blir att reflektera kring detta. Detta är också en sorts introduktion till kommande projekt.

 


Uppgift och inlämning

Fundera och ta reda på följande. Uppgiften skrivs och lämnas in på Classroom.

A. Vad krävs av bilder inom olika användningsområden?

  1. Kunskapsutveckling
  2. Sjukvård
  3. Information
  4. Medier
  5. Näringsliv
  6. Kultur

Några frågor som kan vara till hjälp när du funderar vad du kan ta upp:

Observera att olika bilder och sammanhang inom samma användningsområde ovan kan ställa olika krav, så du kan behöva nyansera dina svar.

 

B. Vad ska man tänka på vid publicering i olika medier?

  1. Publicering på internet
  2. Grafisk produktion

Några frågor som kan vara till hjälp när du funderar vad du kan ta upp:

 

Upp

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Fotografisk bild finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 4. Kunskaper om den fotografiska bildens estetiska uttrycksmedel och hur de används i olika sammanhang och för olika syften.
  • 5. Kunskaper om hur den fotografiska bilden kommunicerar. Kunskaper om bildpublicering för olika syften och genom olika kanaler. Förmåga att använda områdets begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i olika kurser:

  • Fotografisk bild 1:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 1 och 3-5
  • Fotografisk bild 2:
    1 och 3-8, med särskild betoning på 3-8
  • Fotografisk bild 3:
    1-7, med särskild betoning på 2-5 och 7
  • Fotografisk bild 4:
    1-7 och 9, med särskild betoning på punkt 2

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Fotografisk bild 3

  • Den fotografiska bildens användningsområden inom till exempel vetenskaplig kunskapsutveckling, sjukvård, information, medier, internet, näringsliv och kultur. Villkor och kvalitetskrav för publicering på internet eller i grafisk produktion och vid olika utskrifter.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A

Du beskriver översiktligt vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar översiktligt vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera.

Du beskriver utförligt vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar utförligt vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera.

Du beskriver utförligt och nyanserat vad man ska tänka på och vilka krav som ställs vid fotografering och redigering av bilder inom olika användningsområden. Du diskuterar utförligt och nyanserat vad bilder inom området fyller för syfte och vad de ska förmedla/kommunicera.

Upp