ljuset gör bilden

Ljuset är A och O i fotografi. Utan ljus ingen bild. Ljusets karaktär och riktning gör hela skillnaden för hur bilden blir. Bilderna nedan togs en sensommarafton, direkt efter varandra. Den ena bilden togs med naturligt ljus, den andra med blixt. Den stora skillnaden mellan bilderna får illustrera hur viktigt det är att fundera på vad man vill med sin bild och hur man ska ljussätta för att få den bild man vill ha.

När det gäller ljusets färg kan du läsa mer på sidan om Vitbalans.

Humle i naturligt ljus

Humle i blixtljus


ljusets karaktär

Ett ljus kan vara hårt som flinta eller mjukt som sammet och allting däremellan. Det som avgör är ljuskällan. Ju mindre ljuskälla, desto hårdare ljus. Egentligen är det inte ljuskällans storlek i sig som avgör, utan hur stor den upplevs i förhållande till motivet. Solen är egentligen mycket stor, men eftersom den är så väldigt långt borta blir storleken för oss inte större än en boll. Ju längre från motivet ljuskällan placeras, desto hårdare blir ljuset eftersom ljuskällan

I bilderna nedan kommer ljuset från samma håll, framifrån, men karaktären är olika.

Den övre bilden är fotograferad med blixt. Det kommer visserligen en del ljus genom fönstren också, men det mesta ljuset kommer från blixten. Ljuset får en tydlig riktning och skuggorna blir hårda.

Den nedre bildens ljus kommer från några fönster bakom kameran. Det är rejält molnigt ute, vilket gör att solens ljus filtreras genom stora moln. Ljuskällan blir lika stor som fönstren. Ljuset kommer från olika håll och skuggorna blir mjuka.

Båda typerna av ljus har sitt berättigande, men för olika syften. Vill du berätta en historia om en hård eller mjuk människa? Ett hårt eller mjukt landskap?

Flicka i hårt ljus

Flicka i mjukt ljus


hårt ljus

Ett hårt ljus ger skarpa skuggor med tydliga skillnader mellan det belysta och det som ligger i skugga. Det kan komma från en liten lampa eller från solen en klar dag.

Hårt ljus ger ett tufft, hårt uttryck. Män med en tuffare image fotograferas ofta i hårt ljus.

---KOMPLETTERA MED BILDEXEMPEL---

Det är sällan lyckat med hårt ljus rakt framifrån eftersom bilden tenderar att bli platta och lite tråkiga, som i "vanliga" blixtbilder. Det behövs skuggspel för att få djup i bilden.

Pojke fotograferad med blixt

Vi föredrar ofta bilder med mjuka ljus, ändå är det en vanlig missuppfattning att klara, soliga dagar är idealiska för fotografering. Faktum är att det är svårare att fotografera sådana dagar. Skillnaderna mellan belysta och icke belysta partier blir så stora att kameran har svårt att hantera dem. Risken är att högdagrarna fräts ut och att skuggpartierna blir för mörka. Man kan dock minska risken genom att fotografera i raw och justera nivåerna i efterhand.

Det starka dagsljuset skapar stor kontrast mellan högdagrar och skuggor

 

Även porträtt är kluriga att ta mitt på dagen i starkt solljus. Ofta blir det fula skuggor under näsa och kring ögon. Dessutom är risken stor att modellen drar ihop ögonen och grimaserar. Det är betydligt lättare ta sådana bilder i studio där blixten bara lyser upp ett kort ögonblick. Ibland kan det fungera att be modellen blunda och räkna till tre. På tre öppnar modellen ögonen och du knäpper bilden. Då hinner modellen inte bli lika irriterad av solljuset.

Om modellen ändå inte ser avslappnad ut är får man prova en annan placering eller vinkel på ljuset, kanske en motljusbild med upplättningsblixt. På bilden till nedan har barnen vänt sig så de får ljuset i ryggen och blixt har använts för att ljusa upp ansiktena.

Den skarpa solen ger barnen fula skuggor i anskiktet och dessutom har de svårt att inte grimasera

När barnen vänt på sig ser de betydligt mer avslappnade ut, men för att inte ansiktena ska bli så mörka krävs en blixt som lättar upp

 

Om du fotar porträtt i hårt ljus kan det vara idé att välja ett riktigt kort skärpedjup, eftersom bakgrunden tenderar att bli för rörig i ett sådant ljus. Med ett riktigt kort skärpedjup blir den suddigare och mjukare och låter modellen komma fram bättre.


mjukt ljus

Ett mjukt ljus ger mjuka skuggor med mjuka övergångar mellan det belysta och det som ligger i skugga. Ljuset kommer från en stor ljuskälla. Det kan vara himlen en mulen dag, en studioblixt försedd med en softbox (en stor tygklädd låda framför blixtlampan) eller vara ett indirekt ljus som inte lyser direkt på motivet utan reflekteras in, till exemepel en blixt som riktas mot taket eller en vägg och studsar in mot motivet.

Mjukt ljus ger ett mjukt uttryck. Mjukt ljus används ofta i porträtt och passar i många fotografiska sammanhang.

Ljuset i bilden nedan kommer från ett fönster på husets skuggsida. Fönstret blir en stor ljuskälla som gör att ljuset träffar i olika riktningar och övergångarna mellan ljusa och mörka partier blir mjuka.

Flicka med mjukt fönsterljus

När det är mulet ute fungerar hela himlen som en enda stor softbox och ger ett riktigt mjukt ljus.

Flicka en mulen dag

 

Mjukt ljus hittar du också i skuggan.

Kvinna i skugga

I fotostudion kan du använda en softbox (en tygklädd "låda") eller ett tygklätt paraply som studioblixtens ljus får sila genom för att mjuka upp det. På bilden nedan har två studioblixtar med tygklädda paraplyn använts. Apropå det, ögonen är inte bara själens spegel, de speglar även ljuset. För att lära dig ljussättning av andras bilder, studera reflexer i ögonen samt hårdhet och riktning på skuggor och högdagrar i bilden.

Studiofoto där blixtljuset mjukats upp med tygklätt paraply

Ögonen reflekterar ljuset så man kan se vilket ljus som använts


ljusets riktning


medljus

Flicka i medljus

Medljus kallas det när ljuskällan är bakom fotografen. Det ger en jämnt belyst yta, men risken är att bilden upplevs platt när det inte blir så mycket skuggor.

Är det soligt ute mitt på dagen när solen står högt är medljus en svår vinkel att fota i. Ju skarpare ljus, desto större skillnad på belysta och icke belysta partier. Risken är stor att det blir fula, mörka skuggor under näsan och kring ögonen, samtidigt som det blir glänsande, nästan vita fläckar i panna och på kinderna. För att inte tala om grimaserna människor som blir bländade av solen gör. Erfarna fotografer tar hänsyn till detta, antingen genom att välja en annan plats (skugga) eller modifiera ljuset med skärmar. Man man mjuka upp ljuset med en diffuserande skärm eller ljusa upp skuggor med en reflexskärm. Det sistnämda hjälper dock inte mot grimaser.

motljus

Flicka i motljus

Motljus kallas det när ljuset finns bakom modellen. Ljuset förstärker motivets ytterkanter. Tänk särskilt på att hitta en intressant profil om du arbetar med motljus. Det kan också bli intressant att exponera så sparsamt att huvudmotivet blir mörkt och syns som en siluett. Ytterligare en möjlighet är att kombinera motljus med upplättningsblixt eller en reflexskärm som reflekterar tillbaka ljus. Då får du en betoning av profilen samtidigt som ansiktet (eller det som är vänt mot kameran) får tillräckligt med ljus för att tecknas vackert. Läs mer under upplättning med reflexskärm och upplättning med blixt nedan.

sidoljus

Flicka belyst från sidan

Sidoljus ger mycket djup i bilden då det blir gott om skuggor. Ofta belyser man bilden snett framifrån. När du belyser bilden från sidan, ta en extra titt på var skuggorna hamnar, inte minst när det gäller ögonen. Ofta vill man att ljuset ska nå dem.


upplättning av skuggor


reflexskärm

Om kontrasterna är för stora eller vid motljus kan man vilja lätta upp skuggsidan. Det finns speciella reflexskärmar att använda till detta ändåmål, men har man inte tillgång till en sådan får man leta annat. För ett skarpare ljus kan man ta en bit aluminiumfolie. För en mjuk reflektion kan det fungera med ett vanligt papper. Man provar olika placeringar och vinklar på reflexskärmen tills man hittar ett läge där motivet kommer till sin rätt. Till bilden nedan har en reflexskärm med guld-silver-mönster använts för att ge ett varmt, men inte överdrivet varmt, ljus.

Brudpar i skugga har belysts av reflexskärm

upplättningsblixt

Ett annat sätt att lätta upp skuggsidan är att använda sig av blixt. "Använd inte blixt, bilderna blir så platta" får man ofta höra. Risken finns förvisso, men när det gäller motljusbilder gör blixten underverk för bilden. Fotar du en modell i motljus gör den ljusa bakgrunden att ansiktet har en tendens att bli alldeles för mörkt. Blixten gör störst verkan närmast kameran, så om man låter kameran skicka iväg en blixt ljusar den upp modellens ansikte medan bakgrunden påverkas betydligt mindre.

Flicka i motljus

Flicka i motljus där upplättningsblixt använts


naturligt ljus


I fotostudion har du lampor och olika tillbehör som softboxar och bikakeraster som kan användas för att välja riktning och karaktär på ljuset. Där handlar det om kunskap om hur grejerna fungerar och övning. I andra sammanhang får man leta efter platser som erbjuder ett passande ljus. Den som är kreativ hittar bra fotoljus i de mest otippade sammanhang. Öva ditt öga så du blir en av dessa!

Morgon- och kvällsljus erbjuder ofta ett spännande ljus då solen står lågt och skuggorna blir långa. Även färgerna vid gryning och solnedgång påverkar stämningen i bilden. Passa gärna på just innan solen går upp eller när den precis gått ned också! Det är dock inte helt enkelt att bedöma hur bilden bör exponeras då det kan vara stor skillnad mellan himlen och partier som ligger i skugga. Det kan vara klokt att prova olika exponeringar för att se vad som fungerar bäst. Det kan du göra manuellt eller med hjälp av exponeringskompensationsfunktionen. Läs mer under exponeringskompensation. Fota i raw om du har möjlighet! Då kan du justera nivåerna mer i efterhand än om du sparat bilden som jpeg.

Morgonljus

Sommarnatt

Tidigt på morgonen

Om det är mulet ute kan ljuset ibland bli för mjukt. Det blir så jämnt att det blir tråkigt. För att ge spänning till bilden får man försöka få en riktning på ljuset. Det kan man få genom en dörr eller ett fönster eller genom att ställa sig under ett brotak, en viadukt eller annat. Till och med en vägg gör skillnad för att avskärma en del av ljuset och göra formerna mer påtagliga. Använd fantasin! De mest fantastiska ljusmiljöer finns där man minst anar det.

Övre bilden nedan är fotad i en mörk loge en regnig dag. Mjukt ljus når modellen från dörröppningen. Den nedre bilden har en jämnare övergång mellan ljus och mörker. Modellen är belyst av flera fönster på vänstra sidan. Då ljuskällorna (fönstren) är flera når ljuset henne från ett större område, därav de mjukare övergångarna.

Man belyst av ljus från logdörr

Flicka belyst av ljus från flera fönster

Spänning i bilden kan man också få om inte allt belyses jämnt. Ofta hittar man spännande ljus under växtlighet där ljuset strilar ner med omväxlande styrka.

Ljus som strilar ner bland träd är effektfullt


Ljusets färger varierar. Läs mer under vitbalans