färre färger

I många fall gör sig bilder bäst i svartvitt, särskilt porträtt. Färgbilder riskerar att bli så verklighetstrogna att de blir ointressanta. Eller så kan mängden färger göra bilden rörig.

Gråskalebild av blivande brud som sminkas. Blommorna i håret har dock fått behålla sin färg.

De bästa färgbilderna har ofta en begränsad färgskala. Man brukar säga att man inte ska kombinera fler än tre färger i inredning och klädval. Så hård behöver man kanske inte vara, men det är viktigt att vara medveten om att ju enklare en bild är, desto starkare blir ofta budskapet i bilden. Enkelhet handlar både om att begränsa de ingående elementen och antalet färger. Men visst, ingen regel utan undantag, ibland är mängden färg det som gör en bild helt underbar. Har du ett gott skäl, strunta i alla goda råd om fotografering du fått. Men du måste kunna reglerna för att kunna bryta mot dem med finnes.

kulör, valör & mättnad

Ordet 'färg' kan betyda många olika saker, därför delar vi här in det i kulör, valör och mättnad.

Grön, gul och gulröd färgruta Kulör är färgerna vi ser i en färgcirkel, till exempel grön, gul och orange.

Ljusgrön, grön och mörkgrön färgruta Valör är hur ljus eller mörk en nyans är, till exempel ljusgrön och mörkgrön.

Klargrön, mjukt grön och grågrön färgruta Mättnad är hur klar eller grådassig en nyans är, till exempel klargrön eller grågrön.

Grön färgruta Nyans är den färg vi ser, alltså en kulör med viss valör och mättnad.


färgers budskap

Röd ruta

Rött är en mycket aktiv och livlig färg. Den är varm, positiv och passionerad, men samtidigt som det är kärlekens färg står den för fara och ilska och säger "Stopp!".

Vinröd ruta

Vinrött står för styrka, elegans, rikedom, raffinemang, ledarskap och mognad. Det är en färg som signalerar att något är dyrbart.

Rosa ruta

Rosa står för kärlek, romantik, mildhet, ljuvlighet, vänskap och medkänsla. Man klär ofta små flickor i rosa.

Lila ruta

Lila har traditionellt använts i kungliga och andliga sammanhang. Färgen står för mystik, magi, visdom, oberoende, upplysning, värdighet, rikedom, överdåd, kreativitet, styrka, ädelhet, lyx och ambition.

Blå ruta

Blått har positiva associationer i de flesta kulturer och används mycket i affärslivet. Färgen signalerar sanning, stabilitet, förtroende, konservatism, makt och myndighet. Färgen andas trygghet och används ofta i uniformer. Samtidigt som det är en kall och avståndstagande färg står den för fred, harmoni, uppriktighet, tillit, tro, himmel och intelligens.

Blågrön ruta

Blågrönt anses vara en läkande, angenäm och skyddande färg som även står för dyrbarhet och rikedom.

Grön ruta

Grönt kommunicerar lugn, harmoni, natur, miljö, tillväxt, hälsa och läkande. Färgen kopplas till sjukvård men också till militärer och jakt. Det är ungdomens färg men med det följer också inte lika smickarande bristen på erfarenhet. Grönt står också för tur, hopp och framgång. Ljusa gröna färger anses fruktiga, syrliga, uppfriskande och får oss att tänka på våren.

Gul ruta

Gult är en varm och positiv färg, men inte lika aktiv som den röda. Gult är solsken, sommar, ungdom, optimism, glädje, lycka, energi och värme men också feghet, instabilitet och symbolen för varning. Det är en kraftig kulör som kommer nära i bilden.

Orange ruta

Orange är även det en varningens färg. Samtidigt står färgen för energi, värme, solsken, tropikerna, höst och skörd.

Beige ruta

Beige är en jordnära, klassisk, neutral, varm, mild och melankolisk färg.

Brun ruta

Brunt anses vara stabilt, pålitligt, tillgängligt, maskulint, bekvämt, tåligt, enkelt, vänligt, naturligt och organiskt.

Om svart, vitt och grått är färger eller inte tvistar de lärde. En rimlig slutsats skulle kunna vara att de inte är kulörer, men däremot nyanser. De finns inte i färgcirkeln, men om man drar ner mättnaden blir det grått och om man gör färgen riktigt ljus eller mörk blir det vitt respektive svart. De bildar tillsammans gråskalan. Hur som helst sänder de budskap precis som kulörerna.

Vit ruta

Vitt är oskuldens och renhetens färg. Vitt kan vara fest och glädje, men en del förknippar också färgen med sorg.

Svart ruta

Svart står för död, ondska, uppror, styrka och tyngd. Svart är samtidigt en elegant färg som även kopplas till fest och kulturella företeelser.

Grå ruta

Grått anses neutralt, klassiskt, praktiskt, kallt, tidlöst, gemensamt, stillhet och kvalitet.


färgkonstraster & harmonier

Färgkontraster används, precis som andra typer av kontraster, för att göra en bild intressant och uppseendeväckande. Det finns olika typer av färgkonstraster, till exempel kulörer som kontrasterar mot varandra, värme-kyla eller ljus-mörker.

Andra gånger kanske målet är att skapa en dämpad bild med maximalt lugn. Då kan man välja motiv med färger ton-i-ton.


komplementfärger

Färger som ligger mitt emot varandra i färgcirkeln är komplementfärger. Tillsammans ger de en mycket kraftig kontrast som ofta utnyttjas i fotografi och konst.

Färgcirken med komplementfärger markerade

 

Flicka i lilarosa kläder mot grön bakgrund

accentfärger

Accentfärger ger liksom komplementfärgerna kraftiga kontraster. En accentfärg är en färg som sticker ut ordentligt i bilden, men den behöver inte vara komplementfärg till den färg som dominerar bilden i övrigt.

Gråblå miljö med flicka som drar till sig blicken med sin starkt cerisa tröja

Dragkampslag i gula tröjor sticker ut från bakgrunden


varma färger

Gult, orange, rött och alla färger som är uppblandade med dessa anses varma. De upplevs mjuka, utåtriktade och något förstorande. De kommer visuellt närmare i bilden.

Fiskare i båt i ett varmt, gyllene ljus

Solande människor mot vägg med varma gyllenbruna färger

kalla färger

Kalla färger är blå, grön, lila, grå och färger som blandas upp med blått. De upplevs rena, klara och något förminskande.

Sjöjungfru i grått väder

Snö och dimma ger ett landskap i gråskala som konstrateras av röda byggnader

kombinera varmt & kallt

Vill man åstadkomma en varm känsla väljer man förstås varma färger och tvärtom, men man kan också kombinera dem för att åstadkomma intressanta och talande kontraster.

Varma gyllenbruna timmerväggar bryts av starkt turkosa fönsterluckor och fönsterfoder


ljusa färger

De ljusa färgerna förstorar och lyfter fram. De ger också en yngre känsla. En bild som domineras av ljusa färger kallas 'high key'.

High key-bild med ljusa toner

Inredningsbild i ljusa toner

mörka färger

Mörka färgerna förminskar och håller tillbaka. De framhäver konturer och skuggor och ger en äldra känsla. En bild som domineras av mörka nyanser kallas 'low key'.

Trots vita väggar upplevs denna inredning betydligt mörkare än den ovanstående

Low key-bild där de mörka tonerna dominerar

kombinera ljus & mörker

Genom att kombinera ljus och mörker i en bild kan man styra vad betraktaren ska lägga särskilt märke till och skapa spännande kontraster.

Kvällssolen lyser på flickan och drar uppmärksamheten till henne


ton-i-ton

Istället för kontraster kan man ibland vilja att bilden signalerar ett lugn. Då kan färger som ligger ton-i-ton förstärka det budskapet. Man kan kompinera bilden med olika valörer (ljus-mörker) av samma kulör eller olika mättnader (renhet-gråhet) av samma kulör.

Gråblå i nyanser i bild av simmande svanunge

Hallon i röda nyanser

Fuktig skog i olika gröna toner

Fröställningar av iris i olika brunbeiga färger


närliggande färger

Ett annat vanligt grepp för att skapa en estetiskt tilltalande bild är att välja kulörer som ligger nära varandra i färgcirkeln.

Orange fjäril på gula blommor

Färgcirkel med närliggande färger markerade

Jämtländskt landskap som går från grönt till blått

Färgcirkel med närliggande färger markerade


färgrymder

Den uppsättning färger som kan återges kallas färgrymd. Vilka färger som går att återge varierar mellan olika medier och färgsystem. Bildskärmen kanske kan visa en färg som inte skrivaren kan skriva ut och tvärtom. Våra ögon kan se betydligt fler färger än vad skrivaren eller dataskärmen kan återge.

Färger kan se olika ut beroende på färgrymd. 100 procent grön i RGB ser inte likadant ut som 100 procent grön i CMYK.


cmyk

CMYK står för Cyan (en blågrön nyans), Magenta (ceriseröd), Yellow och blacK. Denna färgrymd används i skrivare.

Ju mer färg man lägger till desto mörkare blir det. Det är ungefär som att måla vattenfärg. Vitt får man genom att inte måla alls. Man använder sig av papperets vita yta. Svart kan man teoretiskt få fram genom att blanda färgerna cyan, magenta och gult, men i praktiken blir det ofta en smutsbrun färg, så man kompletterar med en extra färgpatron med färdig svart färg. Därav K:et i CMYK (blacK).

Färgcirkel CMYK

Det är inte så vanligt att du som fotograf arbetar i CMYK. Ofta låter man skrivaren göra konverteringen till CMYK. Ska man anlita ett tryckeri är det vanligt att man arbetar i Adobe RGB och låter tryckeriet sköta konverteringen till CMYK för att vara säker på att de specifika inställningar som passar just det tryckeriet används. Ska du likafullt leverera en CMYK-fil arbetar du i RGB-läge tills du är klar med redigeringen. Sedan konverterar du till CMYK och gör kompletterande justeringar efter behov.

rgb

RGB står för Red, Green, Blue. Det är det färgsystem som bildskärmar och digitalkameror använder. Färgsystemet utgår från färgerna rött, grönt och blått och blandar övriga färger ur dessa.

Här är det tvärtom mot CMYK, ju mer färg man lägger till desto ljusare blir det. För att förstå detta kan du tänka dig en röd, en grön och en blå lampa. När de är släckta är det svart. Tänder man en av dem lyser det i den färg lampan har. Vill man ha andra färger tänder man fler lampor och blandar till rätt nyans genom att låta dem lysa olika starkt. Låter man alla tre lamporna lysa för full kraft blir ljuset vitt.

Färgcirkel RGB

 

Det finns flera varianter av RGB, och vi ska titta översiktligt på de som är vanligast i fotosammanhang. Vilken man bör använda råder det delade meningar om, men vi kan i alla fall konstatera att de passar olika ändåmål.

Skissen ovan är en modell över de färger vi kan se - området utan kantlinje - samt vilka färger olika färgrymder kan visa. (Bild av Cpesacreta, CC BY 2.5)

några olika rgb

srgb

sRGB är den minsta av de vanliga färgrymderna inom RGB. Tidigare sa man att sRGB motsvarar de färger en bildskärm kan visa, men utvecklingen går framåt. Trots utvecklingen är det fortfarande en god idé att välja sRGB till bilder som ska användas på webben då bilderna ser hyfsat likadana ut på olika skärmar med den färgrymden. Helt lika blir det dock inte då olika skärmar används och de flesta inte kalibrerar sina skärmar.

Välj sRGB om du ska publicera bilderna på webben eller skicka dem till människor som inte har kunskap om färgrymder eller utrustning för att dra nytta av en större färgrymd.

 

adobe rgb

Många fotografer väljer Adobe RGB eftersom den innehåller fler nyanser och därmed ger fylligare bilder än sRGB. Färgrymden passar bra för bilder som ska leveras till tryck. Risken med att använda en större färgrymd, som Adobe RGB har, är att bilden kan bli blaskig om färgrymden inte kan hanteras, till exempel om den läggs upp på webben.

Välj Adobe RGB om du vill ha fler nyanser i dina bilder eller ska leverera dem till någon med kunskap om färgrymder.

 

prophoto rgb

Andra fotografer väljer ProPhoto RGB eftersom den visar ännu fler färger. ProPhoto RGB innehåller till och med en hel del mörkblå och mörkgröna nyanser som vi inte kan se. Det kan ge ett icke önskvärt resultat om man inte ser upp och råkar trycka färgerna för långt.

Arbetar du i ProPhoto RGB bör du välja 16 bitar/kanal eftersom färgrymden är stor. 8 bitar/kanal ger 256 steg av den kanal det gäller (röd, grön eller blå). 16 bitar/kanal ger 65536 steg. Nackdelen med fler bitar är att filerna blir större.

Signaturen Stefol ger en talande likelse på Fotosidan. Man kan jämföra olika färgrymderna med olika långa stegar. En liten färgrymd motsvarar en kort stege. En stor färgrymd motsvarar en lång. Om stegen blir längre behöver man fler steg. Tänk dig att varje pinne på stegen motsvarar en färgnyans. Om färgrymden är större utan att man utökar antalet steg blir skillnaden mellan varje möjlig nyans större.

Risken med få nyanser är att tonade ytor byter färg stegvis istället för jämnt. En himmel som går från ljus till mörk blå kan göra det stegvis istället för i en jämn toning.

Denna färgrymd är inte så vanlig.

 

byta rgb-färgrymd?

Se i din instruktionsbok hur du väljer färgrymd. Ofta är det ungefär på samma ställe som du väljer mellan raw och jpeg.

Det går byta färgrymd för en färdig bild, men det är ingen vits att byta från en mindre till en större färgrymd på en existerande bild såvida du inte ska lägga till fler färger i den. De färger som är borta är borta. Vill du tvärtom byta från en större till en mindre går det förstås bra, men se till att göra en kopia först så du har kvar möjligheten att använda bilden med fler färger för andra sammanhang.

I Photoshop hittar du färginställningarna under menyn Redigera > Färginställningar. Läs mer på Adobes sajt.


färgtemperatur

Ljuset omkring oss ser olika ut beroende på ljuskälla och tid på dygnet. Färgtemperaturen varierar. Våra ögon kompenserar automatiskt för detta, men kameran kan behöva lite hjälp. Läs mer om detta under Vitbalans.