inför lektionerna

Lektionstid måndagar 12:20-14:50.

Ta med till lektionerna:

  • dator
  • penna
  • papper
  • kläder efter väder (så ni kan fota utomhus)

Observera att planering framåt i tiden är preliminär och kan komma att ändras.

Läs igenom de sidor som ska tas upp ur läroboken före lektionen. Då har du en viss förförståelse och det blir lättare att ta till sig innehållet under genomgångarna.

spara bilderna

Spara alla bilder på din egen dator också, förutom att du lägger upp dem på bloggen! Du kommer att behöva en del av dem senare under kursen. Dessutom tappar de kvalitet vid publiceringen på fotobloggen, och du bör spara dina fina bilder i högsta kvalitet.

eget ansvar

Du tar eget ansvar för ditt lärande! Skulle du vara sjuk eller ha frånvaro av annan anledning ser du i planeringen vad vi jobbar med under lektionen, läser in det vi går igenom och gör uppgifterna ändå. Är du så sjuk att du inte klarar av att göra uppgiften tar du kontakt med läraren så får vi diskutera hur vi ska lösa det. Samma sak om instruktionerna är för otydliga för att förstås utan den muntliga genomgången.


planering

Planeringen är preliminär och kan komma att ändras under kursens gång.

För hela kursen gäller att om du blir klar innan lektionen slutar arbetar du med uppgiften Sticksöm.


datum

foto 1

foto 2

foto 3

29 aug

Kursintro (Om kursen, fotobloggen och uppgift Sticksöm)
1 Fotopromenad med olika fotouppgifter

Det här är första lektionen, så vi har inga krav på dig att du ska ha förberett dig. Skulle du hitta detta före kursstart får du dock gärna läsa om kameran och hur den fungerar på sidorna som du hittar under lärobok > utrustning (kameran med flera sidor).

5 sep

2 Byar

Förbered dig: Läs om Bildutsnitt, Komposition och Linjer och det du upplever att du behöver, särskilt det som rör kamerans funktioner (finns under rubriken "utrustning" i läroboksmenyn)

Veckans begreppsläxa (att plugga på hemma till nästa gång): bildutsnitt

12 sep

Läsprojekt
3 Färger (Stadsparken) + redigering. OBS! Vi förenklar uppgiften för att hinna med mer redigering. Du räcker om du tar två typer av bilder: A) stor kontrast mellan blommans färg och omgivningen och B) näraliggande färger eller ton-i-ton. Tänk på bakgrunden och dess färger också!
Redigering av bilderna från förra gången, 2 Byar
Publicering av alla uppgifter hittills på fotobloggen

Du lär dig en del om redigering i Lightroom på genomgången. Lathund Lightroom kan hjälpa dig att minnas det vi går igenom, men du måste nog hänga med på genomgången för att förstå den.

Förbered dig: Färger och Bakgrund

19 sep

Läsprojekt
Repetition: Göra blogginlägg
4 Porträtt utomhus + redigering. OBS! Vi gör en liten ändring i uppgiften och kör bara med vit bakgrund denna gång för att spara tid.

Förbered dig: Ljus och Skärpedjup

Veckans begreppsläxa (att plugga på hemma till nästa gång): Stort och litet skärpedjup

Läsprojekt
Repetition: Göra blogginlägg
5bc Porträtt: Bildbyline Antikbladet + redigering

Förbered dig: Kamerainställningar, utrustning och ljussättning i studion
Ta gärna med rekvisita för att få bilderna att se ut att passa antiken!

Veckans begreppsläxa: Stort och litet skärpedjup

26 sep

Läsprojekt
5a Studiofoto + redigering

Förbered dig: Kamerainställningar, utrustning och ljussättning i studion

Veckans begrepps-bak-läxa (att plugga på hemma till nästa gång): Stort och litet skärpedjup

Läsprojekt
4 Porträtt utomhus + redigering

Förbered dig: Ljus och Skärpedjup

Veckans begrepps-bak-läxa: Stort och litet skärpedjup

3 okt

Läsprojekt
Före rasten:

Efter rasten:

  • Genomgång: Linjer
  • Uppgift: 8 Linjer
  • Redigering & publicering på fotobloggen

Förbered dig: Former och linjer

OBS! Om du missar denna lektion, se till att fotografera bilderna du behöver till nästa lektion och ta med dem!

10 okt

Prov: Stort och litet skärpedjup
Välj ut tre av dina bilder
9 Jagmontage (porträtt + struktur)
Enskilda samtal kring de bilder du valt ut

Förbered dig:

  • Ta en bild av dig själv med självutlösare, eller be någon fota dig och fråga om tillåtelse att använda bilden i ditt montage. Se också till att du har bilderna med texturer du fotograferade förra gången på datorn.
  • Se gärna Moderskeppets grundkurs om Photoshop och prova det de visar i kursen. Övningsbilder finns att ladda ner under stödmaterial.
Veckans begreppsläxa (att plugga på hemma till nästa gång): lagermask och blandningsläge

 

17 okt

10 Bildanalys A

Förbered dig: Semiotik & begrepp och Bildanalys. Även det som står under rubriken "bilden" i läroboksmenyn är bra att repetera.

Veckans begreppsläxa: Repetera alla begrepp ni haft läxa på för nästa gång får ni prov (bildutsnitt, stort och litet skärpedjup, lagermask och blandningsläge)

Påminnelse: När du gör inlägg på fotobloggen, tänk på att läsa uppgiften igen vad du ska skriva om till bilderna! Titta under rubrikerna "fotoblogg" och "bedömningsmatris".

24 okt

Prov begreppsläxorna hittills: bildutsnitt, stort och litet skärpedjup, lagermask och blandningsläge
11ab Storleksanpassning av bilder
Självtest

Förbered dig: Storlek & upplösning

11c Projekt A: Planering

Förbered dig: Fundera vad du vill göra så du vet det när du kommer till lektionen.
7 nov

Före rast: 12a Känslor på bild - a) Ansiktsuttryck + redigering
Efter rast: 12a Känslor på bild - b) Kroppsspråk + redigering

Förbered dig: Läs intervju med Christian Andersson, Komposition och Semiotik

12b Rörelse + redigering

Förbered dig: Läs Rörelse

11c Projekt A

14 nov

12a Känslor på bild - c) Stämning i komposition/miljö + redigering

Förbered dig: Läs intervju med Christian Andersson, Komposition och Semiotik

Veckans begreppsläxa: Läs på filformat till nästa gång

13b Färgrymder

Förbered dig: Färgrymder

Veckans begreppsläxa: Läs på filformat till nästa gång

11c Projekt A

Veckans begreppsläxa: Läs på filformat till nästa gång

21 nov

14ab Bildformat och program

Förbered dig: Filformat

Förberedelser inför nästa gång: 15 Julfoto

  • Ni som ska foto julkort: Gör reserach och samla inspirartion samt planera nästa veckas fotografering
  • Ni som ska foto porträttfoton med bokade kunder: Förbered fotograferingen och öva så ni vet vad ni ska göra då

Veckans läxa: Ta med rekvisita till julfotograferingen nästa gång!

14ab Bildformat och program

Förbered dig: Filformat

Förberedelser inför nästa gång: 15 Julfoto

  • Ni som ska foto julkort: Gör reserach och samla inspirartion samt planera nästa veckas fotografering
  • Ni som ska foto porträttfoton med bokade kunder: Förbered fotograferingen och öva så ni vet vad ni ska göra då

Veckans läxa: Ta med rekvisita till julfotograferingen nästa gång!

11c Projekt A: Deadline + analys

Förbered dig: Semiotik & begrepp och Bildanalys

Förberedelser inför nästa gång: 15 Julfoto

  • Ni som ska foto julkort: Gör reserach och samla inspirartion samt planera nästa veckas fotografering
  • Ni som ska foto porträttfoton med bokade kunder: Förbered fotograferingen och öva så ni vet vad ni ska göra då

Veckans läxa: Ta med rekvisita till julfotograferingen nästa gång!

28 nov

15 Julfoto

En del av er fotar julkort och de andra porträttfoto inför jul med bokade kunder

Förbered dig: Ta med rekvisita till julfotograferingen!

5 dec

16 Stilleben + redigering

De av er som fotade porträttfoto med bokade kunder förra gången redigerar och skickar iväg porträttfotona

Förbered dig: Ta gärna med dig egna fina eller spännande objekt att fotografera. Det kan vara bra att läsa på om ljus, skärpedjup, komposition, färger, former och linjer.
12 dec

Kolla checklistan mot dina uppladdningar på fotobloggen och gör en sammanställning av dina eventuella rester. Om du har några rester arbetar du med dessa på stödpass och uppsamlingsveckan.

17 Mörkerfoto

Förbered dig: Mörkerfoto, ISO och Manuell exponering

19 dec Uppsamling
9 jan

18 Fotohistoria: Återskapa gammal bild

Förbered dig: Installera filtersamlingen Google Nik Kollektion, (läs gärna mer)

16 jan

19a Fotohistoria: Genrer/Mänskliga rättigheter

19b Fotohistoria: Utrustning

19c Fotohistoria: Fotografer

23 jan

20 Med sax och papper

30 jan

21 Vitbalans

Förbered dig: Vitbalans

6 feb

Läsprojekt
22ab Repeterande kameraövningar

Läsprojekt
22c Bilders användning

13 feb

Läsprojekt

23ab Prov: Grundläggande kamerinställningar
Länk till provet öppnas i Google Classroom när det är dags göra provet. Frågorna är på E-nivå. För godkänt krävs minst 7 rätt.

24ab Reklambild

  • Då det är kärleksvecka nu ser vi gärna att du väljer att arbeta på temat kärlek. Kärlek används ofta i produktreklam, men kärlek kan också vara att hjälpa andra.
  • Bilden ska även innehålla lämplig text (reklambudskap).
  • Publicera bilden på foto bloggen.
  • Om du hinner skriver du en kommentar om hur du arbetat med komposition, ljussättning, färg, kontrast och text för att skapa en säljande bild
  • Idag ska vi dessutom träna att arbeta snabbt och effektivt. Du måste komma igång direkt och får bara ca en och en halv timme tills allt ska vara klart och publicerat på fotobloggen.

Förbered dig: Ta med dig rekvisita som du vill använda

Läsprojekt
23c Studiofoto

Du kommer att få långa några böcker om studio- och porträttfoto. Utifrån dessa väljer du ett område att utforska. Det kan till exempel vara olika typer av ljussättning i studio eller olika poser. Detta ska resultera i ett antal bilder och en beskrivning av och jämförelse av de olika bilderna samt en reflektion kring dina lärdomar under momentet.

Förbered dig: Om du vill kan du ta med dig egen rekvisita, egen modell och egna produkter att fotografera

20 feb

Läsprojekt
25ab Ergonomi

Läsprojekt
23c Studiofoto

Förbered dig: Om du vill kan du ta med dig egen rekvisita, egen modell och egna produkter att fotografera

27 feb

Schemabrytande temadag

13 mar

26 Lagar, regler & etik

Enskilda samtal (så långt vi hinner)

Förbered dig: Titta på filmerna och de länkade sidorna i uppgiften.

Läxa till nästa gång:

Fundera vad och var du vill fotografera och gör de föreberedelser som krävs. Du har ett pass på dig för projektet (20 mars).

Om du kommer att arbeta utanför skolan nästa gång och åker iväg direkt vid lektionsstart måste du meddela lärarna i förväg så vi inte ger dig frånvaro av misstag. Om du hellre vill göra uppgiften i förväg, till exempel under helgen, går det naturligtvis bra. Lägg upp bilderna på fotobloggen före lektionen för närvaro.

Läxa till nästa gång:

Planera ditt bildreportage och gör de förberedelser som krävs så du kan fotografera bildreportaget och göra eventuella intervjuer under nästa pass. Du har ett pass på dig för att fota och ev. intervjua (20 mars) och ett pass för att redigera, skriva texter och montera ihop bildreportaget (3 april).

Om du kommer att arbeta utanför skolan nästa gång och åker iväg direkt vid lektionsstart måste du meddela lärarna i förväg så vi inte ger dig frånvaro av misstag. Om du hellre vill göra uppgiften i förväg, till exempel under helgen, går det naturligtvis bra. Lägg upp några jpeg-bilder oredigerade på fotobloggen före lektionen, och så byter du ut dem mot det färdiga reportaget 3 april.

Läxa till nästa gång:

Fundera vad du vill göra så du vet det när du kommer till lektionen.

20 mar

27a Drömbilden. Detta lektionspass är det du som bestämmer vad du ska fotografera. Det är dags att ta bilden du drömmer om!

Enskilda samtal (så långt vi hinner)

Förbered dig: Fundera vad och var du vill fotografera (se läxan från förra gången).

27b Bildreportage - fotografera och ev. intervjua

Enskilda samtal (så långt vi hinner)

Förbered dig: Planera och gör de förberedelser som krävs för att kunna fotografera och eventuellt intervjua detta lektionspass (se läxan från förra gången).

27c Projekt B

Enskilda samtal (så långt vi hinner)

Förbered dig: Fundera vad du vill göra så du vet det när du kommer till lektionen.

27 mar

28 Filmvisning och besök fotoutställning

Vi går tillsammans från skolan 12.20, men om det är lättare för dig kan du möta upp vid entrén på Nordanå 12.30. Se till att vara i tid!

3 apr

29ab Analys B
Enskilda samtal

Förbered dig: Semiotik & begrepp och Bildanalys. Även det som står under rubriken "bilden" i läroboksmenyn är bra att repetera.

---

Ni som var på APL tidigare: Ni får gärna göra även 10 Bildanalys A om ni vill

27c Projekt B - Planering
Enskilda samtal + checklista inför uppsamlingsveckan

10 apr

Uppsamlingsvecka

24 apr

30a Kontraster

Förbered dig: Titta gärna igenom presentationen till genomgången. Finns på Classroom > Fotografisk bild > Om > Genomgångar > Kontraster

Inför nästa vecka: Läs på inför prov!

OBS! 2 maj är sista dag för inlämning av rester och prövningar!

---

Ni som var på APL tidigare: Ni hoppar över denna uppgift och gör istället uppgifterna 14ab Bildformat och program och 11ab Storleksanpassning av bilder.

27b Bildreportage - redigera, skriv texter och publicera på fotobloggen

Inför nästa vecka: Läs på inför prov!

OBS! 2 maj är sista dag för inlämning av rester och prövningar!

27c Projekt B

OBS! 2 maj är sista dag för inlämning av rester och prövningar!

8 maj

Prov (igen): bildutsnitt, stort och litet skärpedjup, lagermask och blandningsläge

31a Miniutställning

Förbered dig: Välj ut de tre finast bilderna du tagit hittills under kursen och se till att du har dem åtkomliga till lektionen.

Deadline och inlämning: Sticksöm

Prov (igen): bildutsnitt, stort och litet skärpedjup, lagermask och blandningsläge

31b Bildspel

Förbered dig: Fundera vad du vill göra så du vet det när du kommer till lektionen.

Deadline och inlämning: Sticksöm

27c Projekt B

Deadline och inlämning: Sticksöm

15 maj

32a Porträtt med fönsterljus

Förbered dig: Ljus

---

Nästa vecka: Absolut sista chansen att visa att ni kan det här med bländare och bildutsnitt. LÄS PÅ!!!

31b Bildspel

Nästa vecka: Absolut sista chansen att visa att ni kan det här med bländare och bildutsnitt. LÄS PÅ!!!

27c Projekt B
22 maj

33ab Panorama

Förbered dig: Panorama

---

Sista chansen att visa att ni kan det här med bländare och bildutsnitt!

---

Ni som var på APL tidigare: Ni gör inte denna uppgift utan jobbar istället med 12a Känslor på bild. Istället för tre bilder till varje deluppgift väljer ni ut en bild till varje då ni får kortare tid på er till detta än de andra fick.

Redovisa projekt

33c "Dubbelexponerade" bilder. Lägg ihop olika bilder för att skapa läckra effekter. Se exempel.

29 maj

34 Photoshoprecept
Vi testar några olika sätt att redigera bilder.

Betygsamtal
Utvärdering

5 jun (Tri-school tournament)

 

För hela kursen gäller att om du blir klar innan lektionen slutar arbetar du med uppgift Sticksöm.


 

göra inlägg i fotobloggen

Ni redovisar de flesta av era uppgifter i fotobloggen. Här är en lathund vad ni ska tänka på.

bilder

  • Längsta sida (bredd eller höjd) på bilderna till fotobloggen ska vara 1024 pixlar. Ändrar du storleken i Photoshop måste du först göra kopior så du har kvar bilderna i högre upplösning. Exporterar du dem från Lightroom kan du gärna exportera ut större bilder också för eget bruk.
  • Bilderna ska namnges med ditt namn följt av understreck och önskad text, exempel linnea_stilleben.jpg. Du får inte använda å, ä, ö, mellanslag eller konstiga tecken i filnamnet då det gör att inte alla webbläsare kan visa dem.
  • Bilderna ska exporteras i JPEG.

(Utförligare instruktion finns under exportera redigerade bilder i läroboken.)

inlägg

  1. Skapa ett nytt inlägg
  2. Skriv uppgiftens namn som rubrik, till exempel 14 Stilleben - det gör det lättare för dig själv när du ska dubbelkolla mot planeringen att du gjort alla uppgifter
  3. Välj aktuell uppgift som "Kategori"
  4. Skriv ditt namn under "Etiketter" (börja skriva så får du upp förslag att välja bland)
  5. Lägg in bilderna i inlägget
  6. Skriv texten
  7. Välj den bild du vill ska synas på startsidan vid "Ange utvald bild" (längst ner till höger)
  8. Publicera/Uppdatera

 

om kursupplägget

Vissa uppgifter är för någon fotokurs och andra för alla (1-3). Förra året provade vi, Guldstadsgymnasiets fotolärare Markus och jag Bia, att slå ihop våra fotolektioner. Det gav oss flexibilitet. Vi känner våra elever och vet vad var och en behöver utveckla. Vissa moment arbetade alla med, medan andra gjordes av delar av gruppen. Upplägget passade oss och våra elever bra och gjorde att vi upplevde att vi "räckte till" på ett nytt sätt. Vi kör så även detta läsår. Det krävs dock en gedigen planering för att se till att alla elever får arbeta med allt som står i kursplanen och får chans att nå alla bedömningskriterier med ett sånt här upplägg. Det går inte "sno" planeringen rakt av till andra grupper, då den måste anpassas till just de elever man som lärare att har glädjen att få undervisa. Men det är värt lite tankemöda när man sedan får se människor utvecklas och lära sig. :)

 

Behöver du mer hjälp? Använd dig av den lärarledda studietiden på tisdagar 15:35-16:15!
Maila eller säg till vad du vill ha hjälp med i förväg, så läraren är förberedd.