Bia Rask Färg & stil

ÖVNING | STILANALYS

STIL

Genom att arbete med olika stilar lär ni er ni vad som känneteckar dem.

 


Uppgift

I läroboken, under Stil, finns en beskrivning av olika stilar. Din uppgift blir att hitta bilder som beskriver de olika stilarna. Du väljer själv hur du presenterar bilderna, men det ska vara pedagogiskt så man förstår de olika stilarna genom att se på dina bilder. Till exempel kan du göra en affisch för var och en av stilarna eller en powerpoint där du går igenom dem.

Tänk först igenom vad som behövs för att förklara stilarna. Plagg känns rätt uppenbart, men vilka andra bilder behövs för att förklara dem?

Komplettera med beskrivningar i ord.

 

Inlämning & redovisning

Om du gjort uppgiften digitalt lämnar du in den på Classroom. Annars lämnar du in den direkt till lärare.

Ni kommer att få visa era affischer, powerpointar eller annat och berätta om dem och de stilar de beskriver.

 

Lärobok

Läs detta innan du gör uppgiften:

 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Formgivning finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 1. Förmåga att arbeta konstnärligt och hantverksmässigt i specifika material.
  • 2. Kunskaper om materials specifika produktionsformer, bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg samt färdigheter i att använda verktyg, bearbetningsmetoder och produktionsformer.
  • 3. Kunskaper om färg, form och funktion.
  • 4. Förmåga att kommunicera med formgivningens språk och uttrycksmöjligheter samt att presentera idéer och produkter.
  • 5. Förmåga att värdera formgivning i relation till intentioner och yrkesmässiga krav.
  • 6. Förmåga att använda relevanta begrepp.
  • 7. Förmåga att analysera och tolka traditionell och samtida formgivning.

 


Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Formgivning 1

  • Introduktion i formgivningsprocessen och formgivningens grundläggande uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
  • Det valda materialets egenskaper.
  • Grundläggande värdering av formgivning i relation till intentioner.
  • Relevanta begrepp.
  • Traditionell och samtida formgivning.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A

Eleven beskriver översiktligt de olika stilarna med bilder.

Eleven beskriver utförligt de olika stilarna med bilder. Affischen är pedagogisk och estetiskt välgjord.

Eleven beskriver utförligt och nyanserat de olika stilarna med bilder. Affischen är mycket pedagogisk och estetiskt välgjord.

Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp vid redovisning och i eventuella texter.

Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp vid redovisning och i eventuella texter.

Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp vid redovisning och i eventuella texter.

Eleven diskuterar översiktligt uttrycken i stilen samt hur den egna affischen förhåller sig till dem.

Eleven diskuterar utförligt uttrycken i stilen samt hur den egna affischen förhåller sig till dem.

Eleven diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i stilen samt hur den egna affischen förhåller sig till dem.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.