ÖVNING | STILANALYS
Olika material har olika egenskaper, ger olika intryck och sköts om på olika sätt. Som stylist ska du ha koll på det.
Du ska göra en materialöversikt. Gör en tabell liknande den lite längre ned på sidan och fyll den med relevant information. Utgå från det du känner till sedan tidigare och det du hittar under din reseach. Ull är redan ifyllt, så du ser ett exempel på hur du kan göra.
Det finns många fler material än dessa. Du får gärna fylla på med fler material och förtydliga/komplettera det som redan står.
Inlämning på Classroom.
Ni kommer att få redovisa era sammanställningar för varandra i slutet av lektionen.
Material |
Om materialet |
Fördelar |
Nackdelar |
Tvätt |
Tyger |
NaturfibrerKommer från växter och djur |
|||||
Bomull |
|
|
|
|
|
Ull |
Kommer från får, alpackor och kameler Ullen klipps av, tvättas, kardas och spinns till garn som vävs till tyg eller stickas Används till finare kostymer och dräkter, varma underkläder, stickade tröjor och sockar |
Innehåller mycket luft och håller värmen bra Suger upp mycket fukt, men plagget känns ändå torrt mot kroppen då yttersta delen av fibern är fuktavstötande Värmande även i blött tillstånd Hållbart och tåligt i torrt tillstånd Skrynklar inte mycket Luktar inte illa så lätt som syntetmaterial kan göra |
Känsligt för starkt ljus och hög värme Ullfibrerna är täckta av små fjäll som lätt hakar i varandra i vått tillstånd, vilket gör att det lätt krymper Kan upplevas stickigt (till underkläder väljer man därför ofta mjukare ullkvaliteter från t.ex. merinofår) |
Tvättas skonsamt i 40° i maskinens ullprogram eller för hand (kan behöva kemtvättas) Undvik tvättmedel med enzymer Fyll maskinen endast till hälften Tål skonsam centrifugering, men inte torktumling Får inte vridas, gnuggas eller dras i när det är fuktigt Torkas plant Bör inte tvättas så ofta då tvätten sliter på materialet Ofta räcker det med att vädra plagget Skrynkliga ylleplagg blir släta igen om de hängs upp i ett fuktigt badrum |
Ylle Kamgarn |
Lin |
|
|
|
|
|
Silke |
|
|
|
|
|
(Fyll gärna på med fler material) |
|
|
|
|
|
KonstfibrerTillverkas i fabriker |
|||||
Polyamid |
|
|
|
||
Polyester |
|
|
|
|
|
Akryl |
|
|
|
||
(Fyll gärna på med fler material) |
|
|
|
|
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Formgivning 1
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Eleven gör en översikt över olika textila material och deras egenskaper. |
Eleven gör en utförlig översikt över olika textila material och deras egenskaper. |
Eleven gör en utförlig översikt över olika textila material och deras egenskaper. Den är välgjord och pedagogiskt upplagd så läsaren förstår och lätt hittar den information hen söker. |
Bildernas kvalitet | ||
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp. |
Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |