Bia Rask Färg & stil

ÖVNING | STILANALYS

MATERIAL

Olika material har olika egenskaper, ger olika intryck och sköts om på olika sätt. Som stylist ska du ha koll på det.

 


Uppgift

Du ska göra en materialöversikt. Gör en tabell liknande den lite längre ned på sidan och fyll den med relevant information. Utgå från det du känner till sedan tidigare och det du hittar under din reseach. Ull är redan ifyllt, så du ser ett exempel på hur du kan göra.

Det finns många fler material än dessa. Du får gärna fylla på med fler material och förtydliga/komplettera det som redan står.

 

Inlämning & redovisning

Inlämning på Classroom.

Ni kommer att få redovisa era sammanställningar för varandra i slutet av lektionen.

 

Lärobok

Läs detta innan du gör uppgiften:

Material

Om materialet

Fördelar

Nackdelar

Tvätt

Tyger

Naturfibrer

Kommer från växter och djur

Bomull

 

 

 

 


Ull

Kommer från får, alpackor och kameler

Ullen klipps av, tvättas, kardas och spinns till garn som vävs till tyg eller stickas

Används till finare kostymer och dräkter, varma underkläder, stickade tröjor och sockar

Innehåller mycket luft och håller värmen bra

Suger upp mycket fukt, men plagget känns ändå torrt mot kroppen då yttersta delen av fibern är fuktavstötande

Värmande även i blött tillstånd

Hållbart och tåligt i torrt tillstånd

Skrynklar inte mycket

Luktar inte illa så lätt som syntetmaterial kan göra

Känsligt för starkt ljus och hög värme

Ullfibrerna är täckta av små fjäll som lätt hakar i varandra i vått tillstånd, vilket gör att det lätt krymper

Kan upplevas stickigt (till underkläder väljer man därför ofta mjukare ullkvaliteter från t.ex. merinofår)

Tvättas skonsamt i 40° i maskinens ullprogram eller för hand (kan behöva kemtvättas)

Undvik tvättmedel med enzymer

Fyll maskinen endast till hälften

Tål skonsam centrifugering, men inte torktumling

Får inte vridas, gnuggas eller dras i när det är fuktigt

Torkas plant

Bör inte tvättas så ofta då tvätten sliter på materialet

Ofta räcker det med att vädra plagget

Skrynkliga ylleplagg blir släta igen om de hängs upp i ett fuktigt badrum

Ylle

Kamgarn
Kashmere
Kläde
Kommiss
Loden
Ulster
Vadmal
Tartan
Tweed
Zibeline

Lin

 

 

 

 

 

Silke

 

 

 

 

 

(Fyll gärna på med fler material)

 

 

 

 


Konstfibrer

Tillverkas i fabriker

Polyamid

 

 

 

   

Polyester

 

 

 

 

 

Akryl

 

 

 

 

 

(Fyll gärna på med fler material)

 

 

 

 


 

 

Ur kursplanen

Kursplanen för Formgivning finns på Skolverkets webb.

 

Att utveckla

Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  • 2. Kunskaper om materials specifika produktionsformer, bearbetningsmetoder, användningsområden och verktyg samt färdigheter i att använda verktyg, bearbetningsmetoder och produktionsformer.
  • 3. Kunskaper om färg, form och funktion.
  • 6. Förmåga att använda relevanta begrepp.

 


Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7

 

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:

Formgivning 1

  • Grundläggande hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material. [...].
  • Introduktion i formgivningsprocessen och formgivningens grundläggande uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.
  • Det valda materialets egenskaper.
  • Relevanta begrepp.

 


Bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.

E C A

Eleven gör en översikt över olika textila material och deras egenskaper.

Eleven gör en utförlig översikt över olika textila material och deras egenskaper.

Eleven gör en utförlig översikt över olika textila material och deras egenskaper. Den är välgjord och pedagogiskt upplagd så läsaren förstår och lätt hittar den information hen söker.

Bildernas kvalitet

Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven använder med viss säkerhet relevanta begrepp.

Eleven använder med säkerhet relevanta begrepp.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.

När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.