ÖVNING | STILANALYS
Trender kommer och går. Ett nytt mode baserar ofta på ett gammalt med vissa förändringar. Termer ur modehistorian används för att beskriva även plagg vi ser idag. För att förstå nutiden måste man ha koll på historian.
Du ska under kursens gång göra ett häfte, powerpoint eller ett antal affischer om modets historia. Väljer du häfte eller powerpoint bygger du på den varje lektion. Väljer du affischer gör du en affisch per lektionstillfälle.
Vilken period du ska arbeta med vilken lektion framgår av dagboken.
Arbetar du digitalt lämnar du in på Classroom, annars direkt till lärare.
Ni kommer att få redovisa era modehistoriska presentationer vid några lektioner under kursens gång.
Detta moment tas inte upp i läroboken. Istället kommer vi att se filmer samt göra resarch på internet.
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
Följande punkter ska ingå i kursen Formgivning 1:
1-8, med särskild betoning på 1-7 och 7
Undervisningen ska behandla följande centrala innehåll:
Formgivning 1
Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Du hittar kompletta bedömningskriterier på Skolverkets webb. Då uppgiften kan förekomma i olika kurser, går det inte göra en exakt bedömningsmatris. Läs ändå igenom matrisen nedan för att, tillsammans med uppgiftsbeskrivningen, få en ungefärlig uppfattning om vad som krävs för olika nivåer.
E | C | A |
---|---|---|
Eleven använder med viss säkerhet termer ur modehistorien och diskuterar översiktligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning. |
Eleven använder med viss säkerhet termer ur modehistorien och diskuterar utförligt uttrycken i traditionell och samtida formgivning. |
Eleven använder med säkerhet termer ur modehistorien och diskuterar utförligt och nyanserat uttrycken i traditionell och samtida formgivning. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |
När eleven samråder med handledare bedömer hon eller han med säkerhet den egna förmågan och situationens krav. |