uppgift: fyra årstider


bakgrund & syfte

När färganalysen slog igenom delade man in människornas färger i fyra färgskalor: vår, sommar, höst och vinter. Även om man i dag är medveten om att det är svårt dela in människor i så få grupper, talar man ofta om de fyra årstiderna och som stylist måste du veta vad de innebär. Genom att jobba med färgerna får kunskap om vad de fyra årstiderna innebär och en känsla för färgerna.

kursmål

  1. Kunskaper om färg, form och funktion.

centralt innehåll

  • Grundläggande hantverksmässigt arbete i ett eller flera valda material. Exempel på material kan vara trä, tyg eller glas.
  • Grundläggande färg- och formlära.
  • Introduktion i formgivningsprocessen och formgivningens grundläggande uttrycksmöjligheter, till exempel färg, form och material.

uppgift

Du ska skapa en affisch där man kan jämföra de fyra årstiderna på ett pedagogiskt sätt. Eftersom du ska jobba med detta för att lära dig får du inte kopiera från läroboken, utan antingen samlar du bilder från andra ställen (tidningar eller internet) eller målar (på riktigt eller digialt) själv. Om du vill kan du använda Color Adobe till hjälp för att ta fram färger. Skriv kortfattat om årstiderna också.

redovisning

Du kommer att visa och berätta om din affisch för resten av gruppen.


bedömning

Du kommer inte att få enskilt betyg på denna uppgift, utan den ingår i helhetsbedömningen för kursen. Läs ändå igenom bedömningsmatrisen för att få en uppfattning om kraven för olika nivåer.

För godkänt på uppgiften krävs att du gör en affisch som visar de fyra årstidernas färger på ett översiktligt, pedagogiskt sätt. För högre nivåer krävs en "proffsigare" affisch (mer välgjord och pedagogisk samt större säkerhet i arbetet med färgerna.)