färganalys intro


varför färganalys?

Färganalys gör man för att hjälpa kunden att hitta färger som:

  • harmoninerar med kundens egna färger (ögon, hy och hår)
  • gör att ögonen, hud och hår syns ordentligt (så man inte riskerar att kläderna tar över och människan bakom förringas)
  • minimerar risken för mörka ringar under ögonen och gråbleka hudpartier
  • gör att kunden ser frisk och pigg ut

Med fel färger finns risk att:

  • kunden ser trött och sliten ut
  • mörka ringar under ögonen, gula tänder eller dubbelhaka framhävs
  • andra fokuserar mer på hur kunden är klädd än på henne/honom när hon/han försöker kommunicera

Det man utgår från när man gör en färganalys är kundens ögonfärg, hudton och hårfärg. Man sätter samman en palett med kundens bästa färger. I det arbetet utgår man från:

  • Nyans/underton (hue), om kunden har varma eller kalla färger
  • Valör/djup (value), om kunden passar i ljusa eller mörka färger
  • Klarhet/mättnad (chroma), om kunden har klara eller dämpade färger

drapering med olika färger

Under en "riktig" färganalys sitter kunden framför en spegel i en miljö med neutrala färger. Man använder speciella lampor med "dagsljus". Kunden får ett vitt skynke över överkroppen för att inte klädernas färger ska påverka resultatet och eventuell make up tvättas bort. Sedan provar man sig fram med olika färgade dukar för att se vad kunden passar bäst i. Självklart ska det finnas en stor spegel framför kunden så hen ser samtidigt som du förklarar resultaten.

Som stylist är det inte säkert att du alltid har tillgång till rätt utrustning och miljö. Du kanske arbetar i en butik och behöver kunna ge kunden snabba råd i en inköpssituation. Då får du göra det bästa av situationen. Finns det ett fönster med dagsljus är det ofta bättre att ställa sig vid det än att nöja sig med lamporna i butiken, särskilt om det råkar vara mitt på dagen och tunnma moln som mjukar upp solljuset. Placera kunden så att ljuset från fönstret faller mot kunden. Istället för draperingsdukar kanske du har några plagg i olika färger. Håll dem nära ansiktet, strax under hakan. Naturligtvis måste kunden få en spegel så hen också ser. Precis som i en "riktig" färgkonsultation måste du förklara för kunden så hen vet vad hen ska titta efter och lägga märke till samt vad du kommer fram till.

titta efter

Växla gärna mellan två färger och jämför:

  • Vilken färg får kunden att se friskare och fräschare ut?
  • Vilken färg får huden att se bäst ut? Huden ska få fin lyster.
  • Vilken färg framhäver ögonen bäst?
  • Vilken färg passar bäst till håret?

Se upp för färger som …

  • får kunden att att se äldre/tröttare ut
  • förstärker mörka ringar under ögonen
  • ger grådassiga skuggor eller andra mindre smickrande effekter under hakan och runt munnen
  • får tänderna att se gulare ut
  • framhäver finnar och plitor
  • får kunden att se osmaklig ut
  • tar över så man ser färgen och inte personen

årstid eller personlig färgkarta?

När färganalyserna kom hävdades att man alltid var antingen vår, sommar, höst eller vinter:

  • Vårar passar i varma, klara färger
  • Somrar passar i kalla, dämpade färger
  • Höstar passar i varma, dämpade färger
  • Vintrar passar i kalla, klara färger

Det var förstås en grov förenkling.

I dag arbetar många med fler "årstider", dels de "rena" årstiderna och dels blandningar mellan dem. I många fall stämmer dessa färdiga uppsättningar av färger bra för kunderna, men andra gånger är det svårt att hitta rätt "palett" trots att man kanske har tolv-sexton olika. Då måste man göra en individuell färgpalett, speciellt utformad för den kunden.

Personligen föredrar jag att alltid ge kunderna en personlig färgkarta. Då spelar det ingen roll om kunden passar in i någon färdig mall eller inte. Självklart berättar jag ändå vilken årstid eller blandning av årstider hen skulle ha blivit i en traditionell färganalys. Kunderna brukar vilja veta det. Men att göra personliga färgkartor tar tid. Den tiden finns inte alltid och i de flesta fall kommer man långt med en färdig mall. Därför kommer du att få lära dig det också.