Bia Rask Färg & stil

FÄRGANALYS

FÄRGANALYS INTRO

 


Varför färganalys?

Färganalys gör man för att hjälpa kunden att hitta färger som:

Med fel färger finns risk att:

Det man utgår från när man gör en färganalys är kundens ögonfärg, hudton och hårfärg. Man sätter samman en palett med kundens bästa färger. I det arbetet utgår man från:

 

Drapering med olika färger

Under en "riktig" färganalys sitter kunden framför en spegel i en miljö med neutrala färger. Man använder speciella lampor med "dagsljus". Kunden får ett vitt skynke över överkroppen för att inte klädernas färger ska påverka resultatet och eventuell make up tvättas bort. Sedan provar man sig fram med olika färgade dukar för att se vad kunden passar bäst i. Självklart ska det finnas en stor spegel framför kunden så hen ser samtidigt som du förklarar resultaten.

Som stylist är det inte säkert att du alltid har tillgång till rätt utrustning och miljö. Du kanske arbetar i en butik och behöver kunna ge kunden snabba råd i en inköpssituation. Då får du göra det bästa av situationen. Finns det ett fönster med dagsljus är det ofta bättre att ställa sig vid det än att nöja sig med lamporna i butiken, särskilt om det råkar vara mitt på dagen och tunnma moln som mjukar upp solljuset. Placera kunden så att ljuset från fönstret faller mot kunden. Istället för draperingsdukar kanske du har några plagg i olika färger. Håll dem nära ansiktet, strax under hakan. Naturligtvis måste kunden få en spegel så hen också ser. Precis som i en "riktig" färgkonsultation måste du förklara för kunden så hen vet vad hen ska titta efter och lägga märke till samt vad du kommer fram till.

 

Titta efter

Växla gärna mellan två färger och jämför:

Se upp för färger som …

 


Årstid eller personlig färgkarta?

När färganalyserna kom hävdades att man alltid var antingen vår, sommar, höst eller vinter:

Det var förstås en grov förenkling.

I dag arbetar många med fler "årstider", dels de "rena" årstiderna och dels blandningar mellan dem. I många fall stämmer dessa färdiga uppsättningar av färger bra för kunderna, men andra gånger är det svårt att hitta rätt "palett" trots att man kanske har tolv-sexton olika. Då måste man göra en individuell färgpalett, speciellt utformad för den kunden.

Personligen föredrar jag att alltid ge kunderna en personlig färgkarta. Då spelar det ingen roll om kunden passar in i någon färdig mall eller inte. Självklart berättar jag ändå vilken årstid eller blandning av årstider hen skulle ha blivit i en traditionell färganalys. Kunderna brukar vilja veta det. Men att göra personliga färgkartor tar tid. Den tiden finns inte alltid och i de flesta fall kommer man långt med en färdig mall. Därför kommer du att få lära dig det också.

 

Oavsett om du tänker arbete med färganalys eller inte, ska du veta vad de olika "årstiderna" står för.

För att kunna förstå (och ibland även kunna ifrågasätta) en kund som berättar att hen är en viss "årstid", måste du veta vad begreppen innebär.